به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۹۰

                        مینا جعفری:

وکیل یکی از بالهای فرشته عدالت است

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی:
با توجه به ایجاد محدودیت های روز افزون برای وکلای دادگستری در ایران و فشارهایی که کماکان بر روی این قشر وجود داشته و دارد،تا جایی که اخیرا تعدادی از وکلا سر از زندانها در آوردند، در حالی خود اشراف کامل بر قوانین جاری کشور داشته و از منضبط ترین افراد جامعه هستند، به سراغ خانم مینا جعفری رفتیم تا نظر ایشان را در مورد شرایط موجود جویا شویم.  
خانم جعفری حقوقدان، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کمپین استقلال کانون وکلا هستند که در مصاحبه با کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی به سوالات ما پاسخ دادند.
خانم جعفری لطفا تاریخچه ای از شغل وکالت در ایران را ذکر بفرمایید.
قدمت تاریخچه شغل وکالت به صد سال پیش باز می گردد و از این منظر، این حرفه ، سابقه صدساله دارد. اما عملا نخستین قانون مربوط به وکالت در سال 1315 به تصویب رسید که بر اساس آن، کانون وکلا زیرمجموعه دادگستری محسوب می شد. تا اینکه در سال 1333 مرحوم مصدق، نخستین لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری را در مجلس به تصویب رسانید که مطابق آن، کانون وکلا از دادگستری مستقل شد و ایین نامه اجرایی این قانون نیز در سال 1334 به تصویب رسید که تا کنون نیز همین دو متن، منابع اصلی قانونی مربوط به حرفه وکالت می باشد. استقلال حرفه وکالت در سالهای اخیر با موانع و دشواری های جدی مواجه بوده و به ویژه تشکیل نهاد موازی با وکالت موسوم به ماده 187و همچنین آیین نامه سال 88 ریاست وقت قوه قضاییه، تهدیدات جدی برای این میراث نیم قرنه بوده و می باشد.
نقش وکیل در پرونده های قضایی، اعم از حقوقی،امنیتی، سیاسی و ... چیست و وکیل برای انجام تعهدات حرفه ای خود به چه ابزارهایی نیاز دارد؟
حضور وکیل در پرونده ها به دلیل عدم آگاهی مردم از قوانین و در واقع حفظ حقوق شهروندی ملت بسیار حیاتی است. همچنین یکی از بنیادی ترین حقوق هر شهروندی، بهره مندی از حق دفاع است که به دلیل آشنایی وکلا به قوانین ، این امر بهتر و کاملتر محقق می شود. حفظ حقوق شهروندی بویژه در پرونده های سیاسی با حضور وکیل دادگستری مستقل بیشتر رخ می نمایاند ؛چرا که یک طرف دعوا، حاکمیت است و به همین دلیل، حضور وکیل مستقل که بتواند آزادانه و بی هیچ فشاری و تهدیدی در برابر قاضی دادگستری از ملت دفاع کند ضروری است.
افزون بر استقلال حرفه وکالت از سیستم قضایی، یکی از مهمترین ابزارها برای انجام این حرفه، مصونیت شغلی است تا با هر عنوان کیفری و به هر شیوه دلبخواهانه ای و اساسا به آسانی نتوان وکیل دادگستری را که یک بال فرشته عدالت محسوب می شود بازداشت کرده و دفتر کار و منزل وی را مورد تفحص قرار داد. بلکه این امر باید پس از اثبات اتهام و با هماهنگی دادسرایی که برای رسیدگی به تخلفات مربوط به این صنف تشکیل شده است انجام شود و نه به هر دلیلی و به طور خودسرانه.
در ایران وکلای زیادی وجود دارند که بدون هیچ چشم داشت مادی و اخذ حق الوکاله ، حاضر به قبول وکالت می شوند. که این مساله نشانگر تعهد اخلاقی و حرفه ای وکلا به رعایت موازین قانونی و تحقق عدالت است. تحلیل شما از ایجاد محدودیت برای این طبقه از وکلا چیست؟
اساسا وکالت صرفا یک شغل نیست که محل درآمد باشد بلکه کسوتی است که در قالب آن باید از مفاهیمی چون برابری و عدالت و نیز حقوق شهروندی ملت و به ویژه حق دفاع، حراست و حمایت کرد.به همین دلیل فشار بر وکلا صرفا تهدید این صنف نیست بلکه تضییع حقوق شهروندی و به رسمیت نشناختن آنهاست .
اخیرا تعدادی از وکلا سر از بازداشتگاه در آورده و بعضا احکام قضایی هم دریافت کرده اند. لطفا اگر لیست کاملی از اسامی آنها در اختیار دارید ارائه نمایید .
پس از حوادث مربوط به انتخابات سال 88 ، تعداد زیادی از جامعه درگیر مسایل و مشکلات حقوقی و قضایی در زمینه بازداشتها شدند و طبعا وکلای دادگستری ، ملجا و پناه مردم برای احقاق حقوق شان و دفاع از آنها انگاشته شدند. به همین دلیل ، فشارهای عدیده ای بر این صنف واردشد و در این راستا ، برخی از همکاران بازداشت و محکوم به حبس های طولانی مدت و حتی محرومیت از این حرفه که تنها محل درآمدشان بوده ، شدند. ازآن جمله ، خانمها نسرین ستوده ،مریم قنبری ، سارا صباغیان، مریم کیان ارثی، مریم کرباسی، مائده قادری، شادی صدر و آقایان محمد سیف زاده، محمد علی دادخواه ، محمد رضا رزاقی، محمد اولیایی فر، عبدالفتاح سلطانی، محمد مصطفایی، خلیل بهرامیان ، محمد فقیهی ، قاسم شعله سعدی ، بازداشت و یا محکوم به حبس شده و برخی دیگر از همکاران ، تحت فشار و بازجویی قرار گرفتند. پیش ازاین نیز ، خانم مهرانگیز کار به علت فعالیتهای خود در حوزه زنان به عنوان یک وکیل دادگستری و پژوهشگر ، مجبور به جلای وطن شدند.
شما یکی از موسسین کمپین استقلال کانون وکلا هستید، لطفا در مورد این کمپین ودلایل تاسیس آن توضیحاتی ارائه بفرمایید.
کمپین استقلال کانون وکلا در 19 تیرماه سال 88 به منظور حفظ و حراست از استقلال نیم بند کانون وکلا با حضور وکلای جوان در پی طرح آیین نامه رییس وقت قوه قضاییه در زمینه وکالت تشکیل شد و اهداف خود را حمایت از استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری می داند و تا رسیدن به این خواسته خود از پای نخواهد نشست . برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبلاگ این کمپین مراجعه نمایید.

Baindependence.blogspot.com

با تشکر از شما سرکار خانم جعفری به خاطر انجام مصاحبه و وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

ناصح فریدی