به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۰

چهارصد کشته طی شش هفته ناآرامی در سوریه 


آمریکا: ایران فعالانه در سرکوب های سوریه دخالت دارد  

درسوریه، بحران خونین این کشورکه ازشش هفته پیش آغازگردیده، همچنان ادامه دارد. شهر"درعا" که کانون آغازتظاهرات اعتراضی علیه حکومت بوده است علیرغم دادن دهها قربانی همچنان مرکز جنبش  
 اعتراضی مردم سوریه علیه حکومت "بشاراسد" به شمارمی رود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان های حقوق بشری فعال درامور سوریه گزارش داد که، طی همین مدت تظاهرات خیابانی حداقل چهارصد نفربه دست نیروهای امنیتی و ضدشورش سوری کشته شده اند.

درساعات اولیه بامداد دیروزنیزبه گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران تن از نیروهای نظامی سوری از نقاط مختلف این کشوربرای رویاروئی با تظاهرکنندگان به شهر درعا اعزام شدند.

لازم به یادآوری است که دراین شهرکشاورزی سوریه که تنها هفتاد وپنج هزارنفرسکنه دارد، بیش از سه هزارسربازبا برخوداری از حمایت سلاح های سنگین، ازجمله تانک، زیربمباران های شدید قرارگرفته و تا کنون دهها نفرکشته شده اند.

با بالا گرفتن خونریزی دربحران داخلی سوریه، دولت فرانسه امروز ازجامعه جهانی خواست، برای پیش گیری ازادامه کشتارشهروندان سوریه، اقدامات عاجل و سختگیرانه ای علیه سوریه اتخاذ گردد.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه دراین رابطه تاکید کرده که دولت پاریس درخواست فوری خود را درشورای امینت سازمان ملل متحد و درنشست اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

سخنگوی فرانسوی تصریح کرده دولت پاریس اقدامات سرکوب گرانه اخیرحکومت سوریه بویژه اعزام واحد های تانک به شهردرعا را به شدت تمام محکوم می کند.

"کریستیان فاژ" افزود : مسئولین خونریزی های اخیرباید پاسخگوی اعمال خود باشند.

از سوی دیگررئیس جمهورفرانسه که برای گفت و گو درمورد مهاجرت های غیرقانونی افزایش یابنده درمرزهای فرانسه و ایتالیا به رم سفرکرده است، درپایان دیدارخود با سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، رهبران دوکشورضمن ابزار نگرانی شدید خود ازاوضاع درسوریه ازحکومت سوریه خواستند بفوریت به سرکوب خونین مردم این کشورپایان داده شود.

درلندن "ویلیام هیگ" وزیرامورخارجه انگستان گفت، دولت لندن تلاش های گسترده ای را درچارچوب سازمان ملل و اتحادیه اروپا آغاز کرده است تا بتوان با همکارهای بین المللی رژیم سوریه را به پایان دادن به خشونت ها و رعایت حقوق بشر متقاعد نمود.

دردمشق یک مخالف رژیم این کشور که هفته گذشته درشهر"حُمص" توسط مامورین حکومتی دستگیرشده بود امروز در دمشق "به اتهام همراه داشتن یک تلفن ساتلیت" درروز تظاهرات درمقابل دادگاه نظامی سوریه قرار گرفت. به گفته مسئول دیده بان حقوق بشرسوریه، این فرد که محمود عیسی نام دارد یک تلفن ساتلیت و یک کمپیوترپیشرفته در اختیارداشته است.

آمریکا: ایران فعالانه در سرکوب های سوریه دخالت دارد

بی بی سی : سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، حکومت ایران را متهم کرده است که فعالانه از سرکوب مردم معترض در سوریه حمایت می کند.
او سه شنبه عصر به وقت نیویورک در مقر سازمان ملل متحد گفت: "ما از مدارک دخالت فعالانه ایران و حمایتش از دولت سوریه در سرکوب مردم این کشور کاملا آگاه و نگرانیم."

خانم رایس از اظهار نظر درباره جزئیات این اتهام خودداری کرد.

ایران و سوریه این اتهام که اخیرا توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز مطرح شده را بی اساس می دانند.

سوزان رایس بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را متهم کرد که به طور "مزورانه" بیگانگان را مسبب ناآرامی های جاری می داند و در عین حال از ایران برای سرکوب معترضان سوری کمک می خواهد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه شنبه گذشته با رد اتهامات دولت آمریکا آنها را به "تامل در اظهاراتشان" فرا خواند.

او اتهام وارد شده از سوی باراک اوباما را ادامه "جنگ روانی و رسانه ای" علیه جمهوری اسلامی و نشانه تلاش ایالات متحده برای منحرف کردن افکار عمومی از حمایت آن کشور از "رژیم های وابسته در منطقه" دانست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه عصر جلسه ای برای بررسی تحولات سوریه تشکیل داد اما اعضای این شورا بیانیه یا قطعنامه ای صادر نکردند.

ادامه فشار بر سوریه

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در جلسه شورای امنیت حضور داشت.

او پس از دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورا، در جمع خبرنگاران حاضر شد و سرکوب معترضان در سوریه را محکوم کرد.

بان کی مون در نیویورک گفت: "من ادامه خشونت ها علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در سوریه را به شدت محکوم می کنم، به خصوص خشونت های انجام شده با استفاده از تانک و مهمات جنگی که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شده است."

این در حالیست که عملیات ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در شهر درعا، کانون اعتراضات، ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که بیش از دو هزار نیروی پلیس نیز به محله دوما در حومه دمشق اعزام شده اند و تدابیر امنیتی شدیدی در این ناحیه به اجرا گذاشته شده است.

سازمان مدافع حقوق بشر سوریه (سواسیه) می گوید که بیش از ۴۰۰ نفر طی یک ماه تظاهرات دموکراسی خواهی در سوریه کشته شده اند.

دولت بریتانیا اعلام کرده است که تحریم هایی را مد نظر دارد که "بر حکومت اثر بگذارد."

فرانسه و ایتالیا در یک بیانیه مشترک از اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد خواستند که حکومت سوریه را برای توقف سرکوب مردم معترض تحت فشار قراردهند.

گزارش ها حاکیست که نیروهای حکومتی صدها نفر را در درعا، واقع در جنوب سوریه، دستگیر کرده اند.

مخالفان می گویند که طی دو روز گذشته دست کم ۳۵ نفر از معترضان در درعا کشته شده اند. این رقم از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

"برادران خود را نکشید"

به گفته مخالفان، نیروهای دولتی بدون استثنا به سوی مردم درعا شلیک می کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک شاهد گزارش می دهد که نیروهای دولتی سه شنبه مردی را که از مسجد اصلی شهر بیرون آمده بود و فریاد می زد "بس است، برادران خود را نکشید" به ضرب گلوله کشتند.

سربازان ارتش سوریه دوشنبه این هفته به همراه تانک وارد شهر درعا شدند.

خبرگزاری دولتی سوریه از کشته شدن چند سرباز ارتش خبر داده است.

دولت سوریه می گوید که در پاسخ به درخواست مردم درعا برای توقف عملیات گروه های تروریستی مبادرت به اعزام نیروهای نظامی به این شهر کرده است.

مقام های سوری می گویند که با لغو مقررات وضعیت فوق العاده، محاکمه بازداشت شدگان در دادگاه های غیرنظامی انجام می گیرد.

پیشتر دولت آمریکا اعلام کرده بود که در حال بررسی گزینه‌های دیگری در واکنش به سرکوب خشونت بار شهروندان سوریه است. از جمله یک سخنگوی کاخ سفید گفته است که اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه سوریه در حال بررسی است و ممکن است این تحریم‌ها مسدود کردن دارایی‌های مقامات ارشد دولت سوریه را هم شامل شود.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک با سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا گفت که هردو کشور خواهان پایان دادن به خشونت های جاری در سوریه هستند.
به گفته وی، بدون قطعنامه سازمان ملل متحد، کشورش و ایتالیا دست به مداخله در سوریه نخواهند زد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا ضمن محکوم کردن خشونت های مقامات سوری علیه مردم این کشور گفته که بریتانیا و متحدانش برای ترغیب مقامات سوری به رعایت آزدای بیان و تشکیل تجمعات طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر تلاش می کنند.
ویلیام هیگ گفت: "ما باید شاهد اصلاحات واقعی و نه سرکوب در سوریه باشیم."