به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۰

محمد سیف‌زاده در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه است

« این اتهام به دکتر سیف زاده نمی چسبد»

حدود دو هفته پس از انتشار گزارش‌هایی درباره ناپدید شدن محمد سیف‌زاده، وکیل مدافع حقوق بشر و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر، وکیل مدافع وی اعلام کرد، موکلش در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به سر می‌برد.

مرضیه نیک‌آرا، وکیل مدافع محمد سیف‌زاده، روز شنبه اعلام کرد، موکلش که از حدود دو هفته پیش ناپدید شده بود،‌ در زندان اداره اطلاعات ارومیه به سر می‌برد و وضعیت جسمی وی نامناسب است. 

به گفته وی، آقای سیف‌زاده روز جمعه در یک تماس کوتاه تلفنی، به اعضای خانواده خود اطلاع داده است، که در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه است و پس از آن ملاقات کوتاهی با پسر خود داشته است.

این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران از حدود دو هفته پیش ناپدید شده بود.

آقای سیف‌‌زاده پیشتر به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر و «تبلیغ علیه نظام» از طریق مصاحبه با رادیوهای خارجی به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شده بود.

در این میان به گفته مرضیه نیک‌آرا، وکیل مدافع محمد سیف‌زاده، وی از روز ۲۲ فروردین ماه تحویل اداره اطلاعات ارومیه شده و اتهام تازه‌ای که علیه وی مطرح شده است، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق خروج غیرقانونی» از کشور است.

این در حالی است که آقای سیف‌زاده در بازجویی‌ها و نیز در ملاقات با پسرش،‌ با رد این اتهام،‌ گفته است که برای انجام کارهای تحقیقاتی به ارومیه آمده بود. .

علی سیف زاده، فرزند محمد سیف زاده که روز گذشته موفق به ملاقاتی دو دقیقه ای پدرش در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه شده گفت که پدرش برای تحقیقات به شهرستان ارومیه رفته بود و آنها بعد از دو هفته بی خبری، از بازداشت او با خبر شده اند.
دکتر محمد سیف زاده، حقوقدان و وکیل بسیاری از زندانیان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی و عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر است. او به گفته خانواده و وکیلش از دو هفته پیش مفقود شده بود.

علی سیف زاده، فرزند محمد سیف زاده که به شهرستان ارومیه سفر کرده، دیروز پس از ملاقات با پدرش گفت:

پدرم را طرف های ظهر حدود دو دقیقه دیدم و با ایشان صحبت کردم. اتهامی که به ایشان زده اند اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق خروج غیر قانونی از مرز" است اما پدر این اتهام را رد کرده اند. ایشان تحقیقی داشته اند و برای همین به ارومیه رفته بودند که در آنجا بازداشت شده اند.

آقای سیف زاده می افزاید: قبل از اینکه اجازه ملاقات با پدرم را بدهند گفتند که که فقط امکان احوالپرسی است و هیچ بحثی نباید مطرح شود و گفتند که "فقط پدرت را نشان میدهیم که بدانید سالم است". برای همین امکان هیچ صحبت دیگری نبود حتی دو دقیقه هم نشد و به شدت لاغر شده بود و من به هیچ نوان وضعیت ایشان را مساعد ندیدم. ضمن اینکه به وکیل پدرم هم اجازه ملاقات ندادند.
او سپس اتهام انتسابی به پدرش را رد کرده و می گوید: چنین چیزی به هیچ نوان صحت ندارد. پدر من اگر میخواست از کشور خارج شود یا قصد فرار داشت موقعی که ممنوع الخروج نبود و زمینه هم فراهم بود اینکار را میکرد. این اتهامات به پدر من نمی چسبد.
خانم نیک آرا نیز اتهام انتسابی به موکلش را رد کرده و می گوید: من سالها کاراموز دکتر سیف زاده بود و با توجه به شناختی که از ایشان دارم رسما می گویم که ایشان قصد خروج از کشور را نداشته و اگر میخواست چنین کاری بکند بارها این مساله برایشان مهیا بوده است. یک قاضی بازنشسته و وکیل دادگستری هیچ وقت چنین راهی را نمی رود.