به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۰

احمد شهید خواستار ورود به ایران و
همکاری مقامات ایرانی شد
احمد شهید در سخنان خود، در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت موارد مختلف نقض حقوق بشردرایران مانند اعدام در ملأ عام، فشار بر اقلیت‌های قومی و مذهبی و زیرپا گذاشتن حقوق مدنی وسیاسی آنها درحال افزایش است.
احمد شهید با اشاره به این‌که پیش از این گزارش خود را به صورت محرمانه برای مقامات ایراتی ارسال کرده و ولی آن‌ها از پاسخگویی و همکاری خودداری کرده‌اند گفت:
از مقامات جمهوری اسلامی می خواهم به او اجازه سفر به ایران برای تحقیق و بررسی بیش‌تر بدهند و با او همکاری کنند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل از مهدی کروبی، میرحسین موسوی، کاظمینی بروجردی، نسرین ستوده، بهاره هدایت، عبدالله مومنی و کشیش یوسف ندرخانی به عنوان نمونه‌هایی از زندانیان که حقوق‌شان نقض می‌شود نام برد و خواستار آزادی آنان شد. وی گفت که رسیدگی پزشکی به بسیاری از زندانیان صورت نمی‌گیرد.
احمد شهید ، آزار واذیت اقلیت‌های قومی، مذهبی و مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان، بهاییان را به عنوان نمونه‌های دیگر از موراد نقض حقوق بشر در ایران مطرح کرد و از آمار فزاینده اعدام‌ها در ایران که بیشتر به خاطر جرائم مربوط به مواد مخدر صورت می گیرد، ابراز نگرانی کرد. وی از عناوین اتهامی محاربه و پرونده‌های اخلاقی از دیگر موارد حکم اعدام در ایران یاد کرد.
وی همچنین از بازداشت روزنامه‌نگاران و فشار بر وکلای دادگستری به عنوان دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرد.
در این جلسه که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، نمایندگان کشورهای آمریکا، آلمان،‌انگلیس، نروژ و مالدیو نیز با تشکر از گزارش احمد شهید در ایران خواستار همکاری ایران با گزاشگر ویژه و دادن اجازه ورود او به ایران شدند.

نماینده جمهوری اسلامی نیز در این جلسه به جای پاسخ‌گویی به موارد مطرح شده در گزارش مطالب مطرح شده در گزارش احمد شهید را «سیاسی»‌ خواند و از نقض حقوق بشر در آمریکا و کشورهای غربی سخن گفت.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه از گزارش احمد شهید، به عنوان گزارشی «سخیف، ناصحیح و غیر مستند» یاد کرد و «دادستان کل کشور و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه را مأمور کرد که پرونده ویژه‌ای در قبال جنایت‌های آمریکا علیه ایران گشوده و آن را پیگیری کنند.»