به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۰

صادق لاریجانی، گزارش احمد شهید را سیاسی خوانده است
 انتقاد شدید رئیس قوه قضائیه ایران

 از گزارش حقوق بشری سازمان ملل 
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران را " سخیف، ناصحیح و غیر مستند" توصیف کرده است.
این نخستین واکنش مقام های بلند پایه ایرانی به گزارش آقای شهید است که متن آن اوایل هفته جاری به رسانه ها درز کرد.

آقای لاریجانی امروز ۲۷ مهر در جریان جلسه ای با حضور مقام های قضایی ایران گفت که "وعده داده شده بود اولین گزارش گزارشگر ویژه گزارشی از روش های کاری است، اما در گزارش به اختصار به این مساله اشاره شده و به سمت و سوی ارائه گزارش های ماهوی راجع به جریان های داخلی کشورمان رفته است."
رئیس قوه قضائیه ایران می گوید که "از جمله موارد کاستی های این گزارش و بلکه سخافت آن این است که این گزارشگر تقریبا دعاوی معارضین و معاندان نظام را مطرح کرده است."
'گزارش سمت و سوی سیاسی دارد'
اولین گزارش آقای شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به شش فصل تقسیم شده است.
نحوه رفتار با فعالان جامعه مدنی (وضعیت فعالان سیاسی روزنامه نگاران فعالان دانشجویی، هنرمندان، وکلا و فعالان محیط زیست)، آزادی اجتماعات، حقوق زنان، اقلیت های قومی و مذهبی، مجازات اعدام و حبس به دلیل ارتباط با نهادهای خارجی، سرفصل های گزارش آقای شهید را تشکیل می دهند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در فروردین ماه سال جاری خورشیدی به تعیین یک گزارشگر ویژه برای ایران رای داد و در ماه خرداد، احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه انتخاب کرد.

ایران به انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر از سوی سازمان ملل، واکنش منفی نشان داد و علیرغم درخواست های مکرر احمد شهید برای بازدید از ایران، با این تقاضا مخالفت کرد.
"از جمله موارد کاستی های این گزارش و بلکه سخافت آن اینکه این گزارشگر تقریبا دعاوی معارضین و معاندان نظام را مطرح کرده است"

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران
صادق لاریجانی به این موضوع هم اشاره کرده و گفته است: "واضح است که جریان حقوق بشری علیه ایران سمت و سوی سیاسی دارد و مخالفت ما با آمدن گزارشگر رسمی و ویژه به ایران نیز به همین دلیل بود چرا که اینها قبلا امتحان خوبی پس نداده بودند."

گزارش احمد شهید چه می گوید؟
آقای شهید در گزارش خود از جمله به وضعیت دو رهبر مخالفان دولت ایران که در بازداشت خانگی به سر می برند پرداخته و نوشته است که شرایط زندگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان "نگران کننده" است.
آقای شهید همچنین مرگ هدی صابر، از زندانیان سیاسی ایران در زندان و در پی اعتصاب غذا و عدم رسیدگی پزشکی را یکی از نمونه های بسیار نگران کننده خوانده و آن را از رفتارهای خودسرانه با زندانیان توصیف کرده است.
وی همچنین محروم کردن دانشجویان زندانی از دریافت خدمات درمانی را نمونه نقض حقوق ابتدایی آنان خوانده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در بخش هنرمندان گزارش خود، از حکم شش سال حبس برای کارگردانان سرشناس سینمای ایران، جعفر پناهی و محمود رسول اف و حکم پنج سال زندان که در غیاب محسن نامجو برای این خواننده صادر شده، به عنوان نمونه های نقض حقوق بشر انتقاد کرده است.

این گزارش در بخش حامیان محیط زیست، به بازداشت دست کم ۶۰ نفر در پی اعتراضات مردم به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره می کند و از سرکوب حق اعتراض و آزادی بیان ابراز نگرانی می کند.
آقای شهید در بخش اقلیت های قومی و مذهبی، از "نقض گسترده" حقوق اساسی این بخش بزرگ از جامعه، توسط دولت ایران انتقاد کرده است.

'آمادگی مجلس ایران برای بررسی گزارش'
"آقای احمد شهید گزارش خود درباره نقض حقوق بشر در ایران را در شش فصل مختلف تنظیم کرده است"
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، از "افزایش چشمگیر اعدام ها در زندان های ایران" به شدت انتقاد کرده و بار دیگر با ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی، از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا اجازه دهند به ایران سفر کند.
پیش از رئیس قوه قضائیه ایران، یک نماینده مجلس این کشور خواستار ارسال گزارش احمد شهید به مجلس شورای اسلامی شده و گفته بود که کمیسون امنیت ملی مجلس ایران آمادگی بررسی آن را دارد.
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، در جمع خبرنگاران این موضوع را اعلام کرده بود.
منبع: بی بی سی فارسی