به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۶، ۱۳۹۰

مبادله بی سابقه

 آزادی شالیط در برابر آزادی ۱۰۲۷زندانی فلسطینی

صبح سه شنبه، ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر)، گزارش شد که گلعاد شالیط، نظامی بیست و پنج ساله اسرائیلی که بیش از پنج سال پیش توسط افراد مسلح فلسطینی در مرز اسرائیل و نوار غزه اسیر شده بود، آزاد و به مقامات مصری تحویل شده است.

دقایقی بعد، یک منبع وابسته به گروه حماس در گفتگو با بی بی سی تایید کرد که این نظامی اسرائیلی تحویل مقامات مصری شده و برخی منابع خبری اسرائیل نیز گزارش کردند که مصر گلعاد شالیط را در گذرگاه کرم شالوم تحویل گرفته اند.

آزادی گلعاد شالیط، که هنگام اسارت توسط نیروهای فلسطینی نوزده سال داشت، براساس توافق بین دولت اسرائیل و جنبش حماس برای مبادله این نظامی اسرائیلی با بیش از یکهزار فلسطینی زندانی در اسرائیل صورت گرفته است.
همچنین، این نخستین بار است که یک نظامی اسرائیلی پس از این مدت اسارت در دست فلسطینیان، به کشور خود باز می گردد.
شالیط در گذرگاه کرم شالوم و نزدیک محل اسارت او تحویل مقامات مصری شد

براساس توافق صورت گرفته با میانجیگری مصر، گروه حماس پس از دریافت تایید ورود اتوبوس حامل فلسطینیان آزاد شده به کرم شالوم، نظامی اسرائیلی را تحویل مقامات مصری داده است.

گروهبان گلعاد شالیط، که دارای تابعیت دوگانه اسرائیلی و فرانسوی است، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی در حمله افراد مسلح فلسطینی در نزدیکی گذرگاه مرزی کرم شالوم اسیر شد و به داخل نوار غزه انتقال یافت.

در طول سالهای اسارت شالیط تلاشهای گسترده ای برای کسب آزادی او صورت گرفت

ظاهرا مذاکرات اسرائیل و حماس برای آزادی گلعاد شالیط، که در طول زمان اسارت به طور غیابی به درجه استواری ارتقا یافته، از اوایل سال جاری با میانجیگری مصر آغاز شد و با وجود چند مورد تهدید دو طرف به قطع مذاکرات، تا حصول توافق نهایی ادامه یافت.