به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۰

متن مراسم يادبود استيو جابز در دانشگاه استنفورد

شمع‌هايي که براي رييس اپل روشن شدند
نسترن صائبي
بعد از درگذشت استيو جابز، مرد افسانه‌اي دنياي فناوري، مراسم يادبود بسياري در سرتاسر جهان برگزار شد و از اهالي فناوري گرفته تا دنياي هنر و سياست براي بزرگداشت او گردهم آمدند و براي خالق سيب‌هاي فناوري اداي احترام کردند. در همين راستا نيز چندي پيش جري براون،‌ فرماندار کاليفرنيا روز 16 اکتبر را روز استيو جابز ناميد و به همين مناسبت همسر جابز مراسم يادبودي در دانشگاه استنفورد با حضور افراد سرشناس سيليکون‌ولي و دولتي برگزار کرد. اينکه چرا دانشگاه استنفورد براي اين مراسم در نظر گرفته شده، خود جاي بحث دارد. اين دانشگاه مکاني است که استيو و لورن، همسرش براي نخستين بار در سال 1991 با هم ملاقات کردند. علاوه بر اين، بهترين سخنراني جابز مربوط به مراسم سخنراني وي در دانشگاه استنفورد در سال 2005 است که صحبت‌هاي بسيار زيبا و جالبي در مورد زندگي، بيماري و مرگ انجام داده است. اينها بهترين دلايلي هستند که مراسم يادبودش را در اين دانشگاه برگزار کنند.

مسيري از شمع‌هاي روشن
اين مراسم در کليساي يادبود دانشگاه استنفورد برگزار شد. حضار زماني که وارد محوطه دانشگاه شدند، با شمع‌هاي روشني مواجه شدند که مسير کليسا تا موزه را روشن کرده بودند. در واقع، ميهمانان پس از مراسم در کليسا به مراسم شب نشيني که در موزه برگزار شده بود رفتند. در اين موزه ابزارهايي چون آي‌پد،‌ آيفون و آي‌مک که با ايده و نوآوري جابز طراحي شده بودند، به نمايش درآمده بود.
ميهمانان پس از ورود به محوطه دانشگاه استنفورد به سمت کليساي يادبود رهسپار شدند. قبل از ورود به دانشگاه نيز گاردهاي امنيتي خودروي ميهمانان را به سمت محوطه دانشگاه راهنمايي مي‌کردند. البته ناگفته نماند که خيابان‌هايي که به اين دانشگاه ختم مي‌شدند به علت ازدحام زياد به مدت هشت ساعت بسته شده بودند.
تيم امنيتي که از شرکت اپل و استنفورد به همراه افسران پليس در اين مراسم حضور داشتند در چهار زاويه محيط دانشگاه ايستاده بودند و نظاره‌گر ورود ميهمانان خاص اين مراسم بودند. گفتني است که اين مراسم دقيقا دو روز بعد از عرضه رسمي iPhone 4S که جابز کمک بسياري در طراحي آن کرده بود، برگزار شد.
افرادي که در اين مراسم شرکت کرده بودند حدود يکهزار نفر تخمين زده شدند. از افراد سرشناسي که در اين مراسم شرکت کردند مي‌توان به بيل کلينتون، رييس جمهور پيشين آمريکا، لري پيج، بنيانگذار گوگل، ال گور، معاون رييس جمهور سابق آمريكا اشاره کرد. تيم آلن، بازيگري که صداي او در کارتون «داستان اسباب بازي» براي يکي از شخصيت‌ها انتخاب شده بود نيز در اين مراسم شرکت کرد. گفتني است که استيو جابز زماني که از اپل اخراج شد، شرکت انيميشن‌سازي پيکسار را تاسيس کرد. اين شرکت در زمان رياست استيو جابز کارتون «داستان اسباب بازي» را ساخت که با استقبال بسياري مواجه شد.
جي واي لي، فرزند مدير ارشد عملياتي شرکت سامسونگ که از رقباي سرسخت اپل به شمار مي‌رود نيز در اين مراسم حضور داشت. وي با دعوت تيم کوک، مدير اجرايي جديد اپل در اين مراسم شرکت کرده بود. اين در حالي است که دو شرکت اپل و سامسونگ اخيرا از همديگر به دليل کپي‌برداري در طراحي تبلت و گوشي هوشمند شکايت کرده‌اند.
جان ميلر، مدير ارشد فناوري شرکت نيوز کورپ و از بنيانگذاران شرکت نرم‌افزاري ادوبي نيز در مراسم يادبود استيو جابز حضور داشتند.

پدر وب در ستايش استيو
تيم برنرز- لي که به پدر وب شهرت دارد در روز استيو جابز در وصف وي نوشت که جابز دنياي رايانه اش را به سمت کاربردي شدن پيش برد. وي گفت: من با وسيله‌اي نرم‌افزار مربوط به وب را نوشتم که جابز آن را ساخته بود. برنرز- لي اين کد را براي وب زماني نوشت که در موسسه تحقيقاتي فيزيک سرن در سال 1991 کار مي‌کرد. او در اين سال از کامپيوتر شرکت NeXT براي نوشتن کد وب استفاده کرد؛ شرکتي که توسط جابز در سال 1985 پس از اخراجش از اپل تاسيس کرده بود. برنرز- لي در پستي در وبلاگش که به مناسبت روز استيو جابز ارسال کرد، اين عنوان را براي نوشته‌اش انتخاب کرده بود: «استيو جابز و کامپيوتر فوق‌العاده کاربردي‌اش». برنرز- لي که در زمينه کامپيوتر بسيار مجرب و کارآزموده است، گفت: يکي از کارهاي بزرگي که استيو جابز براي مردم جهان انجام داد پافشاري بر اين امر بود که کامپيوترها ابزارهاي سودمندي هستند و بايد از يک وسيله لوکس به يک وسيله شخصي تبديل شوند. برنرز- لي همچنين از NeXT تعريف و تمجيد کرده که نرم‌افزارش اساس سيستم‌عامل Mac OSX و سپس نرم‌افزار iOS که در آيفون و آي‌پد مورد استفاده قرار گرفت، شد. وي در اين باره گفته: NeXT واقعا در حد خود بي‌نظير بود.
وي همچنين در وبلاگش نوشت: استيو قهرمان فناوري کاربردي و حتي شيک و جذاب است. وي که همچنان نيز از کامپيوترهاي اپل استفاده مي‌کند، افزود: کامپيوترهايي که جابز طراحي کرده از بيرون ابزاري بسيار شيک و از داخل کاملا مهندسي هستند.
ما هم‌اکنون به ابزارهايي نياز داريم که در عين اينکه از نظر فني قوي هستند، زيبا و قابل ارتقا باشند و همچنين براي کاربراني که هنوز مهارت‌هاي لازم را نيز ندارند، کاربرد داشته باشد.