به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۰

حکم اعدام سعيد ملک پور برای بار دوم ابلاغ شد

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی: حکم اعدام سعيد ملک پور زندانی ايرانی کانادايی در زندان اوين تهران که در ديوان عالی کشور نقض شده بود برای بار دوم در شعبه 28 دادگاه انقلاب توسط قاضی مقيسه تاييد و روز چهارشنبه به او ابلاغ شد.
به گزارش کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسي، بر اساس گفته خانواده سعيد ملک پور، او روز چهارشنبه 27 مهرماه به شعبه 28 دادگاه انقلاب منتقل شد تا حکم اعدام از سوی قاضی مقيسه برای بار دوم به او ابلاغ شود. قاضی مقيسه بار اول در پائيز سال 1389 به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق مديريت سايت های مستهجن، توهين به مقدسات، توهين به رهبري، توهين به رئيس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام، و فساد فی الارض، حکم اعدام را صادر کرده بود که به تاييد دادگاه تجديد نظر رسيد، اما در خرداد ماه امسال در ديوان عالی کشور نقض شد. حکم جديد نيز در صورت اعتراض به ديوان عالی کشور برای بررسی ارسال خواهد شد.

سعيد ملک پور از متهمان پرونده موسوم به «مضلين ۲» مربوط به جرائم رايانه‌ای است که سه سال پيش توسط سپاه پاسداران دستگير شده و در زندان به شدت شکنجه شده است، بطوريکه فک او در رفته است. همسر او زهره افتخاری پيشتر عنوان کرده بود که او تحت شکنجه در سلول انفرادی مجبور به اعتراف شده است.

حکم اعدام سعيد ملک پور نه تنها مورد اعتراض فعالان مدنی و اجتماعی و نيز دانشجوبان و دانشگاهيان دانشگاه های ايران قرار گرفت، بلکه از سوی دولت کانادا محکوم شد.
اميد می رفت با نقض اين حکم در ديوان عالی کشور شرايط محاکمه عادلانه و استفاده از کارشناسان کامپيوتر در پرونده برای قضاوت دقيق تر رعايت شود اما به همان روش سابق اين حکم ابلاغ شد. دادگاه سعيد ملک پور بار اول تنها 15 دقيقه طول کشيد و او امکان دفاع از خود را نيافت و اين بار نيز تنها برای ابلاغ حکم به دادگاه فراخوانده شد.
سعيد ملک پور در سال 83 به کانادا مهاجرت کرد و در سال 87 در حالی که برای عيادت از پدر بيمارش به ايران سفر کرده بود، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و مدت يک سال را در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه گذراند.

سعید ملک پور از زبان همسرش