به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۹۴

حزب «آنگلا مرکل» در انتخابات ایالتی آلمان شکست خورد

راست‌ها سوار بر موج مهاجران
 سلفی مرکل با پناهجوی سوری 
اغلب می‌گویند «آنگلا مرکل»، مقتدرترین زن جهان است و حتی شاید قدرتمندترین در تاریخ اتحادیه اروپا.
برای یک دهه صدراعظم آلمان بوده، هرچند هنوز برای بسیاری مرموز است و ناشناخته، اما این روزها نام زن دیگری در آلمان بر سر زبان‌ها افتاده «فراوکه پتری»، رهبر و سخنگوی جوان حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان». او و حزب متبوعش با بهره‌برداری از نارضایتی روبه‌رشد آلمانی‌ها از سیاست‌های مرکل، در برابر پناهندگان که به ورود بیش از یک‌ میلیون پناهنده به آلمان منجر شد، توانستند در انتخابات ایالتی سه ایالت آلمان به موفقیت‌های چشمگیری برسند.
فراوکه پتری 
پتری ٤٠ساله تا قبل از اظهارات افراطی هفته گذشته‌اش درباره پناهندگان، کمتر صدایی در رسانه‌ها داشت. او هفته پیش و سوار بر موج نژادپرستانه این روزهای آلمان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی این کشور مصرانه گفت که باید به پلیس مرزی آلمان اجازه شلیک به پناهندگانی داده شود که به صورت غیرقانونی می‌خواهند وارد این کشور شوند، «مردم باید مهاجرانی را که می‌خواهند غیرقانونی از اتریش به آلمان وارد شوند متوقف کنند». جنجال‌برانگیزترین قسمت صحبت‌های او اما این قسمت بود: «اگر لازم باشد آنها باید از سلاح گرم استفاده کنند. من خواهان این نیستم، اما استفاده از اسلحه باید به‌عنوان آخرین راهکار در دسترس نیروی پلیس باشد».
پتری که در سال ١٩٩٨ تحصیل در رشته شیمی را رها کرده، در سال ٢٠٠٣ و پس از کناررفتن بنیان‌گذار حزب «آلترناتیو برای آلمان»، هدایت این حزب افراطی دست راستی را به سمت پوپولیسم و مواضع ضدمهاجران در پیش گرفت و درحال‌حاضر یکی از پرسروصداترین و خطرناک‌ترین منتقدان سیاست‌های مهاجرتی مرکل است. 

حالا این حزب با دستاوردهای چشمگیرش در انتخابات ایالتی و ورود به پارلمان سه ایالت، چشم‌انداز سیاسی آلمان را متزلزل کرده است. بااین‌حال در نتیجه‌ای که حاکی از رشد قطبی‌گرایی سیاسی در آلمان بود، نامزدهای حامی پناهندگان نیز به دو پیروزی چشمگیر در اولین انتخابات پس از رویکرد درهای باز مرکل به آلمان دست پیدا کردند. انتخابات ایالتی روز یکشنبه را که در دو ایالت از ایالت‌های آلمان غربی سابق و یک ایالت در شرق این کشور برگزار شد بسیاری سنگ محک سیاست‌های مهاجرتی مرکل می‌دانستند.

حزب دموکرات مسیحی (حزب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان) در دو ایالت، از سه ایالت از جمله ایالت جنوبی «بادن- وورتمبرگ» که به صورت سنتی از پایان جنگ جهانی دوم در آن قدرتمند بودند، نتیجه را به احزاب متمایل به چپ واگذار کرد.

اشپیگل نتایج انتخابات را «یکشنبه سیاه» برای محافظه‌کاران خواند. در ایالت «راینلند- فالتس» هم دموکرات‌مسیحی‌ها از سوسیال‌دموکرات‌ها شکست خوردند.
بااین‌همه درخور‌توجه‌ترین دستاورد از آن «آلترناتیو برای آلمان» بود؛ حزبی که کمی بیش از سه سال پیش اصلا وجود نداشت و سال گذشته هم در آستانه سقوط بود. در ایالت شرقی «زاکسن-آنهالت» که نیروهای راست افراطی پایگاه اجتماعی قدرتمندتری دارند، این حزب توانست بیش از ٢٢ درصد آرا را به دست آورد و پس از دموکرات‌مسیحی‌ها قرار گرفتند که مانند گذشته بیشترین رأی را در این ایالت به دست آوردند.


دموکرات‌مسیحی‌ها در صدر این ایالت بودند اما با کسب بیش از ۲۹ درصد آرا، نسبت به انتخابات قبل حدود سه درصد آرای خود را از دست دادند. حزب چپ‌ها که در این ایالت به صورت سنتی قدرتمند است، با سقوطی حدود هفت‌درصدی نزدیک به ۱۷ درصد آرا را کسب کرده و پس از حزب «آلترناتیو برای آلمان»، سومین نیروی قدرتمند حاضر در پارلمان خواهد بود.
در این ایالت حزب سبزها و لیبرال‌ها هم موفق شدند حداقل پنج درصد آرا را کسب کنند و به‌این‌ترتیب در پارلمان محلی حاضر خواهند بود. حزب «آلترناتیو برای آلمان» در دو ایالت غربی آلمان که پایگاه اجتماعی نیروهای راست‌گرا به اندازه شرق قوی نیست هم موفق شد رأی بیش از ۱۰ درصد از رأی‌دهندگان را به دست آورد.
شرق