به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۶

عاصمه جهانگیر گزارش ایرنا درباره خود را "افتراآمیز" خواند


خبرگزاری ایرنا در گزارشی در ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ مدعی شد که عاصمه جیلانی جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد قصد دارد به طور غیر علنی از عربستان سعودی دیدن کرده و در این دیدار از جمله علیه ایران گفت‌وگو کند.
در این گزارش آمده بود که "خالد محمد الشریف کنسول عربستان در نیویورک به طور محرمانه" از جهانگیر برای سفر به ریاض دعوت به عمل آورده است.

عاصمه جهانگیر این گزارش را محکوم و رد کرد. او گفت: «من از این گزارش ساختگی و مخرب که به‌ وضوح در صدد به خطر انداختن وجهه و استقلال من است یکه‌ خورده‌ام؛ ویژگی‌هایی که در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.»
او گفت: «هر کس که مخالفتی مبتنی بر دلایل با ارزیابی یک گزارشگر ویژه دارد همیشه می‌تواند شبهه‌های خود را بیان کند.» جهانگیر اما تاکید کرد که قرار دادن مسئولان حقوق بشر سازمان ملل در حین انجام وظیفه‌ در معرض "کمپین افترا" غیر قابل قبول است.
ایرنا به نقل از تارنمای "الوعی نیوز" و یک مقام امنیتی که نخواست نامش فاش شود گزارش داده بود که قرار است "مقامات سعودی از جهانگیر بخواهند تا درباره برخی موضوعات مربوط به ایران و نیز اعلام حمایت از منافقین [سازمان مجاهدین خلق] و قاچاقچیان مواد مواد مخدر در مقابل دریافت ۲۰۰هزار دلار به عنوان پاداش علیه ایران موضع‌گیری کند."
عاصمه جهانگیر در این رابطه گفت: «این اتهامات شوربختانه ارزیابی من را در مورد وجود فضای ترس در ایران قوت می‌بخشد. من این ارزیابی را در اولین گزارشم به شورای حقوق بشر سازمان ملل  بیان کرده‌ و گفته‌ام در ایران از روش‌های مشابهی برای ساکت کردن کسانی که عقاید مخالف خود را بیان می‌کنند استفاده می‌شود.»
گزارشگر ویژه سازمان ملل تأکید کرد که این "کمپین افترا" نمی‌تواند او را در وضعیت تدافعی قرار داده یا به استقلال او در گزارش‌دهی درباره "چالش‌هایی که ایرانیان برای اعاده حقوق، حیثیت و آزادی خود با آن روبرو هستند" آسیب برساند.
جهانگیر در ماه مارس از "وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران" گزارش داده و حبس‌های غیر متناسب با جرم  و نیز اعدام‌ کردها را محکوم کرده بود.
در سپتامبر ۲۰۱۶ ایران از انتخاب عاصمه جهانگیر برای جایگزینی احمد شهید توسط سازمان ملل انتقاد کرده و او را یک "قادیانی" خوانده بود که به طرفداران فرقه مسلمان "احمدیه" اطلاق می‌شود. رسانه‌های ایران نوشتند، جهانگیر یک قادیانی است که "فرقه‌ای تجدیدنظر طلب در پاکستان و هم‌تراز بهاییت است."

دویچه وله