به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۶

یک قدم تا روزنامه‌نگاری،

اولین گام‌های نویسندگی 
با توجه به اینکه امروزه تعداد رسانه‌ها (اعم از نشریات چاپی، الکترونیک، سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی و...)، زیاد و دسترسی به آنها آسان شده است، افراد بسیاری دوست دارند که نوشته‌هایی از خود را در این رسانه‌ها منتشر کنند، اما چون با مقدمات این کار آشنا نیستند یا از انجام آن صرف‌نظر می‌کنند یا آنکه چیزهایی می‌نویسند که تأثیرگذاری چندانی ندارد، اما راه دیگری هم هست که اتفاقا خیلی هم ساده است:
استفاده از تجربه‌های یک روزنامه‌نگار و نویسنده خوش‌ذوق که تجربه‌های نویسندگی‌اش را در یک کتاب با ما در میان گذاشته است.
کتاب آموزش نویسندگی علمی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با یادگیری مهارت‌های نوشتن، دانسته‌های خود را به محتوایی ارزشمند تبدیل کنیم و آنها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. نویسندگی علمی پایه و اساس تولید هر نوع محتواست؛ از محتواهای متنی مانند مقاله و کتاب گرفته تا محتواهای چندرسانه‌ای مانند ویدئو یا صوت. با یادگیری اصول گفته‌شده در این کتاب می‌توانیم دانسته‌هایمان را مکتوب و آن را در قالب‌های مختلف محتوایی منتشر کنیم.

کتاب آموزش نویسندگی علمی حاصل آموخته‌ها و تجربیات ١٠‌ساله‌ مؤلف در حوزه روزنامه‌نگاری علمی است. مؤلف می‌گوید علاقه‌اش به علوم فضایی و نجوم از یک طرف و عشق به خبرنگاری و نویسندگی از سوی دیگر، باعث شد که به سمت روزنامه‌نگاری علمی کشیده شود. وی در این کتاب تجربه‌های خود از نزدیک به یک دهه فعالیت مطبوعاتی در بهترین و معتبرترین روزنامه‌ها، نشریات و خبرگزاری‌ها و همکاری با نویسنده‌ها، کارشناسان و دانشمندان داخلی و خارجی مختلفی را با خواننده در میان می‌گذارد. این کتاب شامل چهار فصل کلی است. با خواندن فصل اول با مفهوم نویسندگی علمی و نگارش ارتباطی و تفاوت آنها با نویسندگی ادبی آشنا می‌شویم، اما نوشتن برای بسیاری از افراد به همین راحتی نیست و قفل‌های ذهنی و مهارتی مختلفی دارند.

به همین دلیل در بخش‌های اولیه کتاب تمرین‌ها و نکاتی بیان شده است تا بتوانيم با به‌کارگیری آنها، بسیار راحت‌تر از گذشته بنویسیم. در فصل دوم پیش‌قدم‌های نوشتن درباره هر موضوعی بررسی شده است؛ مانند: چگونه سوژه‌یابی کنیم و مخاطب‌شناسی در نویسندگی علمی چگونه انجام می‌شود. دانستن این نکات به هر نویسنده‌ای کمک می‌کند تا مطالبش بهتر و تأثیرگذارتر باشد. فصل سوم کتاب نویسندگی علمی به چگونگی نگارش مطلب اختصاص دارد. در این فصل می‌آموزیم که چگونه مطالب خود را پیش از نوشتن ساختاربندی و دقیقا از کجا و چگونه‌نوشتن درباره موضوعی را آغاز کنیم. در ادامه این فصل‌ هم توضیحاتی درباره اصول لیدنویسی (مقدمه) و انتخاب عنوان برای مطالب بیان شده است، چراکه تیتر هر مطلب، مخاطب را جذب و مقدمه، او را به خواندن ادامه مطلب متقاعد می‌کند.

فصل چهارم و پایانی کتاب هم درباره بحث مهم ساده‌نویسی و خلاقیت در نویسندگی علمی است، چراکه ما به‌عنوان نویسنده، روزنامه‌نگار یا کارشناس تولید محتوا باید بتوانیم مفاهیم پیچیده علمی و فنی را به ساده‌ترین و خلاقانه‌ترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهیم. مباحث مرتبط با اصول ویراستاری و دستور نگارش در بخش جداگانه‌ای در انتهای کتاب در قالب پیوست بیان شده است. یادگیری این مباحث به طور مستقیم به نویسندگی علمی مربوط نمی‌شود، اما در برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان نقش سازنده‌ای دارد. 

آموزش نویسندگی علمی / محمدرضا رضایی / نشر طلایی (١٣٩٥) / ١٤٤ صفحه / ١٥‌ هزار تومان

مينو زماني، روزنامه شرق