به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۶

نیروهای سیاسی فرانسه: از پیروزی لوپن جلوگیری کنید!

در آلمان بورس نفس راحتی کشید
بیشتر زمامداران جهان خرسندی خود را از پیروزی مکرون، دولتمرد جوان و اروپاگرا، ابراز کردند. نیروهای سیاسی فرانسه امیدوار هستند که با اتحاد در برابر راست افراطی مکرون را به کاخ الیزه برسانند.

مارین لوپن دشمنی خود را با "اتحادیه اروپا" ابراز کرده است، پس تعجبی ندارد که شادی از پیروزی مرحله‌ای مکرون در این اتحادیه از همه جا بیشتر بود.
همین که انتخابات فرانسه به دور دوم کشید و مارین لوپن پیروز نشد، تسلایی برای اروپا بود که بلافاصله در بازار مالی نیز بازتاب داشت. نرخ ارز مشترک یورو پس از مدتها بالا رفت و در آلمان بورس نفس راحتی کشید.

ارزش سهام در بازارهای اروپایی روز دوشنبه (۲۴ آوریل برابر ۴ اردیبهشت) در پی راه یافتن امانوئل مکرون به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه افزایش یافت. ارزش یورو نیز در برابر دیگر ارزها تقویت شد.
شاخص داکس در بازار بورس آلمان روز دوشنبه ۲.۶ درصد افزایش یافت. شاخص CAC40 فرانسه نیز ۴ درصد افزایش نشان داد.
مارتین شفر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اظهار داشت که کشورش شادی خود را از پیروزی مرحله‌ای مکرون پنهان نمی‌کند.

زمامداران اتحادیه اروپا، از ژان کلود یونکر، رئيس کمیسیون اتحادیه، تا فدریکا موگرینی، سرپرست روابط خارجی، پیروزی امانوئل مکرون را تبریک گفتند و برای او برای دور دوم آرزوی پیروزی کردند.
در بریتانیا نیروهای موافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از رسیدن مارین لوپن به دور دوم شادی کردند، اما منتقدان "برکسیت" ابراز امیدواری کردند که دور دوم انتخابات فرانسه با شکست کامل لوپن پایان یابد.
در هلند، خرت ویلدرز، رهبر راست‌گرایان افراطی، از نتایج انتخابات فرانسه ابراز شادمانی کرد و گفت: «انتخابات فرانسه شاهد روزی درخشان برای میهن‌پرستان فرانسوی بود که خواهان حاکمیت بیشتر ملت خود و دخالت کمتر اتحادیه اروپا و خارجی‌ها هستند».
لارس راسموسن، نخست وزیر دانمارک و بورگ برند، وزیر خارجه نروژ، از پیروزی امانوئل مکرون استقبال و برای او در دور دوم آرزوی موفقیت کردند.

فراخوان به اتحاد در برابر راست افراطی
احزاب بزرگ فرانسه، که در انتخابات اخیر این کشور به طرز باورنکردنی از نیروهای تازه‌نفس عقب ماندند، اکنون به خود آمده‌اند و تلاش می‌کنند از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند. به نظر نیروهای سیاسی واقع‌بین، به قدرت رسیدن مارین لوپن با گرایش راست افراطی برای کشور فاجعه‌بار است.

به دنبال اولین دور انتخابات فرانسه دو نیروی بزرگ سیاسی کشور یعنی اردوی محافظه‌کاران و حزب سوسیالیست که معمولا برندگان هر انتخاباتی هستند، به خود آمده و از شهروندان فرانسه می‌خواهند که با اتحاد خود از پیروزی مارین لوپن جلوگیری کنند.
امانوئل مکرون، نامزد مستقل و ۳۹ ساله و با گرایش به چپ لیبرال ناگهان به امید همه فرانسویان معتدل و واقع‌بین بدل شده است.
مطابق آخرین گزارش‌ها امانوئل مکرون اندکی بالاتر از ۲۴ درصد آرا و مارین لوپن ۲۱ و نیم درصد آرا را به دست آورده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سوسیالیست، که مدت زیادی در کاخ الیزه نخواهد ماند، روز دوشنبه فرانسویان را به "وحدت ملی" فرا خواند و از همه خواست که برای "متوقف کردن مارین لوپن" به مکرون رأی بدهند.
دور دوم انتخابات فرانسه نقطه عطفی برای سراسر اروپا خواهد بود. مکرون هوادار "اتحادیه اروپا" است، درحالیکه مارین لوپن شعار خروج از اتحادیه اروپا را سر داده است.

تحلیلگران می‌گویند فرانسه را خطر راست افراطی تهدید می‌کند، اما در برابر با رشد نیرویی تازه‌نفس که در نامزدی مکرون تجسم یافته، امید به فرانسه‌ای باز، آزاد و اروپامدار نیز افزایش یافته است.

دویچه وله