به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۶

انعکاس انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در نشریات اروپایی

بخش اعظم نشریات اروپایی از راه یافتن امانوئل ماکرون، نامزد میانه به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه استقبال کرده اند اما در همین حال معتقدند که حضور مارین لوپن، نامزد راست افراطی، بعنوان رقیب او در انتخابات هفتم مه، تهدیدی برای اروپا به شمار می رود.

روزنامه بریتانیایی چپ میانه گاردین می نویسد که پیروزی امانوئل ماکرون« بهترین امید» برای کشوری مثل فرانسه است که عمیقا « به آشفتگی دچار شده» اما با این حال « تهدید ناشی از پیروزی راست افراطی» در فرانسه از میان نرفته است.

روزنامه مالی فایننشال تایمز روز هفتم مه یا روز برگزاری دور دوم انتخابات را از قبل روز «تاجگذاری» امانوئل ماکرون نامیده اما همزمان هشدار داده که این رهبر جوان و میانه رو «در صورت پیروزی، مجبور خواهد شد برای عملی کردن برنامه اش، شدیدا دنبال تفاهم باشد.»

روزنامه محافظه کار دیلی میل به سهم خود، نتایج دور اول انتخابات فرانسه را «انقلاب جدید فرانسه» نامیده اما به این انقلاب از عینک «برکسیت» نگاه کرده و نوشته است که با رقابت امانوئل ماکرون و مارین لوپن، تا دو هفته دیگر، فرانسه «رفراندم» خود برای ماندن یا بیرون رفتن از اروپا را برگزار خواهد کرد.

درآلمان مجله میانه رو و چپ شپیگل نوشته است که پیروزی امانوئل ماکرون «سیلی محکمی» است بروی نخبگان سیاسی فرانسه و حداقل برای مدتی کوتاه، نهادهای سیاسی قدیمی در فرانسه را جاروب کرده است.

روزنامه آلمانی و محافظه کار فرانکفورتر آلماین زایتونگ نگاهی بدبینانه تری دارد و می نویسد با پیروزی امانوئل ماکرون و مارین لوپن در دور اول فرانسه «دو پارچه» شده است.

در اسپانیا، روزنامه ال پاییس پیروزی امانوئل ماکرون را «پیروزی برای فرانسه و اروپا» خوانده و روزنامه ستاندارد چاپ اتریش هم نوشته است که امانوئل ماکرون شانس بیشتری برای پیروزی در دور دوم دارد. با این حال این روزنامه تاکید کرده که «فرانسوی ها خیلی دچار تردید و خشمگین هستند و نمیتوان هیچ چیزی را از قبل تضمین کرد.»

رادیو فرانسه