به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۹۶

واکنش ها به کاندیداتوری احمدی‌نژاد

فائزه هاشمی در پاسخ به سوال وقتی خبر ثبت نام آقای احمدی نژاد را شنیدید چه واکنشی داشتید، گفت:
واکنش خاصی نداشتم، شوکه هم نشدم شاید بیشتر خنده ام گرفت.


ثبت نام غیرمنتظره محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران به همراه معاون خود حمید بقایی برای انتخابات ماه آینده این کشور با واکنش های متفاوتی از سوی مسئولین، رسانه ها و تحلیلگران ایرانی مواجه شده است.

عبدالسلام سلیمی خبرنگار خبرگزاری آناتولی در این خصوص نوشته است که برخی به گمانه زنی در مورد رفتار شورای نگهبان قانون اساسی ایران با تایید صلاحیت وی برای کاندیداتوری با توجه به توصیه رهبر این کشور برای عدم حضور در انتخابات پرداخته و برخی نیز از انگیزهای او برای این اقدام سخن گفته اند.

حسام الدين آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور ایران خواهان تائید صلاحیت او شده و گفته است: امیدوارم احمدی نژاد پاسخ عدم تمکین به توصیه علنی رهبری را از مردم بگیرد نه از شورای محترم نگهبان.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ضمن تاکید بر رد صلاحیت وی تصریح کرده است: توصیه مقام معظم رهبری نسبت به احمدی نژاد به عنوان یک امر قانونی می‌تواند محسوب شود.

روزنامه قدیمی و پرنفوذ «جمهوری اسلامی» نیز بر همین زمینه نوشته است: ثبت‌نام احمدی‌نژاد علیرغم توصیه صریح رهبر، به وی که وارد این عرصه نشود، موجب شگفتی عده‌ای شد، ولی غیرمنتظره نبود، زیرا می‌دانستند که او اعتقادی به ولایت فقیه ندارد.

سعید حجاریان معاون سابق وزارت اطلاعات ایران و مشاور محمد خاتمی که به تئوریسین جبهه اصلاحات مشهور است نوشته که "رهبری در گفتاری که در این زمینه داشتند علت را بیان کردند و آن این بود که آمدن وی باعث دوقطبی شدن انتخابات می‌شود. اکنون با حضور آقای رئیسی عملاً فضا دوقطبی شده است و دیگر آن توصیه وجهی ندارد که احمدی‌نژاد به انتخابات ورود نکند. فی‌الواقع آمدن احمدی‌نژاد فضا را از دو قطبی بودن خارج می‌کند و اتفاقاً حرکت وی در جهت منویات رهبری است".

به گفته او "احمدی‌نژاد نیرویی دارد که روز آخر ثبت‌نام خواهد کرد و وی قصد دارد که نقش آقای هاشمی در انتخابات 92 را ایفا کند. یعنی بگوید که من را رد کردید اما رای من برای فلان آقاست.
در بین اطرافیان ایشان تنها فردی که می‌تواند از شورای نگهبان اجازه عبور بگیرد «سید مجتبی ثمره هاشمی» است و احتمال می‌دهم که این گروه چنین نقشه و برنامه‌ای در سر می‌پرورانند".

علی نادری سردبیر سایت محافظه کار «رجانیوز» که در گذشته به شدت از احمدی نژاد حمایت می‌کرد در مورد کاندیداتوری او گفته است: امروز شاهد اجرای یکی از بازی های پیچیده سرویس جاسوسی انگلیس در انتخابات 96 بودیم.

عباس عبدی سردبیر روزنامه توقیف شده و اصلاح‌طلب «سلام» اظهار داشته است:
"احمدی نژاد به سیم آخر زده است. او گفت تعهد اخلاقی (اشاره به وعده او به رهبر ایران برای عدم حضور در انتخابات) دادم که نیایم. کاش اخلاق را به مذبح نبرده بودند و می گفت تعهد اجباری دادم".

احمد شیرزاد دیگر چهره اصلاح‌طلب، استاد فیزیک هسته ای و نماینده سابق مجلس نیز گفته است:
«احمدی‌نژادی‌ها یک دفعه متوجه شدند که در انتخابات فضایی وجود دارد که می‌توانند خود را احیا کنند و از فشارهایی که طی چهار سال گذشته به دلیل ناکامی‌ها، سومدیریت و عملکرد بسیار ضعیفشان متوجه آنها بوده و دائما مورد انتقاد قرار گرفته بودند، خود را خلاص کنند و به نوعی انتقادها را پاسخ دهند.»

از دیدگاه وی با حضور احمدی نژاد "انتخابات پر تنشی خواهیم داشت و فحاشی‌های وی فضای کشور را تلخ خواهد کرد و یک فضای مسموم ایجاد می شود. شاید به همین دلیل هم بود که مقام معظم رهبری تمایلی برای حضور ایشان ندارند.»

محمد غرضی وزیر اسبق مخابرات و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز گفته است:
"من از یک سال پیش هم گفته بودم که امیدوارم ایشان در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کنند تا مشخص شود وزن سیاسی شان چقدر است.
ایشان یک سری اولویت‌ها و دیدگاه‌ها دارد که لازم است وزن سیاسی او مشخص شود".

سعید لیلاز تحلیلگر مسائل سیاسی واقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در رابطه با ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت:
مخاطب آقای احمدی‌نژاد کل نظام است. وی احتمالا تبدیل به بوریس یلتسین ایران می‌شود.