به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۶

نشست زنان گروه ۲۰ در برلین:‌

حقوق زنان، حقوق بشر است
از راست ملکه هلند، صدر اعظم آلمان، عضو اتحادیه زنان کارآفرین و ایوانکا ترامپ

پیام نخستین روز نشست زنان ۲۰ در برلین این بود: حقوق زنان، حقوق بشر است و زنان باید هر چه بیشتر در فعالیتهای اقتصادی جهان مشارکت داشته باشند.

ایوانکا ترامپ٬ فرزند و مشاور رییس جمهوری آمریکا٬ شکاف میان نقش زنان و مردان در رشد اقتصادی کشورها را یک مشکل جهانی٬ شامل آمریکا٬ دانست. خانم ترامپ گفت زنان ۵۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما هنوز به راحتی به امکانات لازم جهت ایفای نقشی موثر در جوامع خودشان دسترسی ندارند.

مشاور رییس جمهوری آمریکا گفت «مشکلات مشخص هستند اما راه چاره از منطقه به منطقه و از کشور متفاوت خواهد بود. به این دلیل٬ زنان باید خود در کشورشان راه حل را بیابند».

عنوان این نشست بین المللی دو روزه زنان گروه ۲۰، «تشویق زنان: افزایش میزان کارآفرینی زنان» است و در این نشست به مشکلات عمده از جمله بازار کار و منابع مالی٬ کارآفرینی زنان٬ دسترسی بیشتر و بهتر زنان به تکنولوژی دیجیتال می پردازد.
آنگلا مرکل٬ صدراعظم آلمان دیگر شرکت کنندگان سرشناس این نشست است. در گفتگوی روز سه شنبه٬ صدراعظم آلمان پیشنهاد ایجاد یک صندوق مالی توسط گروه ۲۰ برای کشورهای رو به رشد داد.

از جمله میهمان دیگر٬ کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول بود که گفت «امکان و فرصت از بین بردن این نابرابری ها وجود دارد».

به عقیده خانم لاگارد ایجاد یک صندوق تامین منابع مالی برای کمک به کارآفرین های زن باید یک سیاست برای همه کشورها شود.

علاوه براین٬ شرکت کنندگان معتقدند که آموزش نیز نقش بسیار مهمی جهت رسیدن به اهداف زنان ۲۰ ایفا می کند.

خانم لاگارد گفت پس از پیش بینی منابع مالی لازم٬ آموزش در رده دوم قرار دارد.

ایوانکا ترامپ٬ مشاور رییس جمهوری آمریکا٬ براین نظرست که باید از مراحل اولیه دختران را به سمت تحصیل در رشته های علوم و ریاضیات تشویق کرد.

خانم مرکل هم گفت باید تفکر سنتی که زنان فقط پس از راهی شدن فرزندان به مدرسه می توانند وارد بازار کار شوند را تغییر داد.

به تجربه صدراعظم آلمان، در صورتیکه دولتها امکان نگاهداری از فرزندان را برای خانواده ها فراهم آورند٬ بدون شک خانواده ها از آن استقبال کرده و زنان خانواده نیز به عنوان یک نیروی کار موثر به فعالیت اقتصادی خواهد پرداخت.

یک تابوی دیگری که به نظر شرکت کنندگان باید شکسته شود، دیدگاه مرد نسبت به زن به عنوان یک رقیب اقتصادی است.

به نظر خانم ترامپ، نسل جدید مردان دیدگاه پدران خود را ندارند و می توان از آنها کمک نیز در راستای اهداف زنان ۲۰ بهره برد.

ملیندا گیتس٬ همسر بیل گیتس٬ نیز پیامی ویدیویی برای نشست داشت. خانم گیتس که به همراه همسرش، بنیادی به نام خودشان ایجاد کرده اند در پیام کوتاه خود بر دسترسی دختران و زنان به تکنولوژی تاکید داشت.

خانم گیتس گفت «دسترسی زنان به تکنولوژی دیجیتال می تواند جامعه را متحول کند٬ اما این تحول خودبخود بوجود نخواهد آمد».

در پایان گفتگوی روز سه شنبه٬ خانم ترامپ گفت پیام نشست را به آمریکا خواهد برد.

این نخستین حضور ایوانکا ترامپ٬ به عنوان یک مقام رسمی دولت آمریکا در صحنه بین المللی به عنوان مشاور رئیس جمهوری آمریکا بود که به دعوت شخصی صدراعظم آلمان صورت گرفت.

دویچه وله