به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۳۹۶

اعتراض کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران به محکومیت مجدد عیسی سحرخیز

عیسی سحرخیز تنها یک روز پس از آزادی از زندان به یک سال حبس دیگر محکوم شد و چند روز دیگر نیز به اتهام جدیدی مجدداً محاکمه می‌شود. کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران خواهان لغو فوری این حکم و دیگر پرونده‌های این روزنامه‌نگار شد.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران جمعه، ۲۸ آوریل/هشتم اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های ایرانی باید تمام اتهام‌ها علیه عیسی سحرخیز را فوراً بازپس بگیرند.
روبرت ماهونی، دبیر کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران گفت که «ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دائماً سرکوب روزنامه‌نگاران را تشدید کرده. اما محکوم‌کردن عیسی سحرخیز به یک سال زندان دیگر درست یک روز پس از آزادی تنها شقاوت است و بس.»
عیسی سحرخیز به تازگی و تنها یک روز پیش از خبر محکومیت مجدد او، بعدازظهر سه‌شنبه پنجم اردیبهشت از زندان آزاد شد. این روزنامه‌نگار زندانی به ۲۱ ماه زندان محکوم شده بود. دادگاه انقلاب بخشی از خاطرات زندان عیسی سحرخیز به نام «کازینو سیدعلی» در زندان رجایی‌شهر را مصداق توهین به رهبر ایران دانسته است.
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سحرخیز ششم اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری تسنیم گفته بود که شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کارکنان دولت موکل او را به اتهام توهین به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به یک سال حبس متهم کرده‌است. او گفت که پرونده با اعتراض آنها در دادگاه تجدیدنظر به سر می‌برد.
او همچنین از محاکمه مجدد عیسی‌ سحرخیز در ۲۰ اردیبهشت در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت به اتهام «نشر اکاذیب» خبر داد. با اینکه شعبه ۱۰۵۷ اتهام سحرخیز را «سیاسی» تشخیص و آن را به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده بود، اما دادگاه کیفری آن را مصداق اتهام سیاسی ندانست و عودت داد.
سحرخیز که از روزنامه‌نگاران باسابقه ایران است ۱۱ آبان‌ ماه توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در جریان پروژه‌ای با عنوان پروژه نفوذ، همراه با آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و داود اسدی بازداشت شد. این افراد (به غیر از عیسی سحرخیز) در دادگاه بدوی با احکام حبس از پنج تا ۱۰ سال روبه‌رو شدند که این حکم‌ها در دادگاه تجدیدنظر کاهش یافتند.

رادیو زمانه