به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۶

دیدار ابراهیم رئیسی با نماینده ویژه پوتین

روسیه از رئیسی چه می‌خواهد؟
 رستم مینیخانوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین به دیدار ابراهیم رئیسی٬ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری رفت
ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس و یکی از شش نامزد تاییدشده انتخابات ریاست جمهوری ایران با نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که ابراهیم رئیسی روز جمعه (اول اردیبهشت/ ۲۱ آوریل) با رستم مینیخانوف رئیس‌جمهور تاتارستان و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس، یکی از شش نامزد تاییدشده انتخابات ریاست جمهوری ایران و از سه نامزد بلوک بنیادگرایان محافظه‌کار موسوم به اصولگرایان است.

رئیسی در این دیدار به رستم مینیخانوف گفته است، اراده رهبر جمهوری اسلامی و همه بخش‌های کشور گسترش روابط با جمهوری روسیه است و او امیدوار است که این روابط دوستانه گسترش بیشتری پیدا کند.

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین نیز به ابراهیم رئیسی گفت:
«ولادیمیر پوتین اهمیت ویژه‌ای به توسعه ادیان از جمله دین اسلام می‌دهد و به همین دلیل گروه استراتژیکی برای توسعه روابط با اسلام تشکیل داده که بنده رئیس آن هستم و سی کشور در آن حضور دارند.»

رستم مینیخانوف ادامه داد:
«ما امیدواریم با کمک دین اسلام جوان‌های خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار نگیرند چرا که متاسفانه امروز جوانان و نوجوانان از فرهنگ و نمادهای غربی تاثیر می‌گیرند.»

خبرگزاری تسنیم نوشت، در دیدار نماینده ویژه پوتین با رئیسی، کامیل سامی گولین، مفتی اعظم تاتارستان، لوون جاگاریان سفیر دولت روسیه در ایران، آلبرت کاریموف، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت، رومان شایخوتدینوف، معاون نخست وزیر و وزیر اطلاعات و ارتباطات، تالیا مینولینا، مسئول توسعه سرمایه‌گذاری و سرگی ایوانف، مسئول کمیته امور گردشگری جمهوری تاتارستان حضور داشتند.

روسیه یکی از معدود متحدان سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان است. مناسبات دو کشور پس از دخالت گسترده روسیه در جنگ داخلی سوریه در آغاز پاییز ۲۰۱۵ به سود رژیم اسد نزدیکتر شده است. روسیه و ایران حامیان بشار اسد، رئيس‌ جمهور سوریه در جنگ داخلی این کشور هستند.

در چارچوپ همکاری نزدیک دو کشور در سوریه برای حفظ رژیم اسد، ایران سال گذشته پایگاه هوایی نوژه در نزدیکی همدان را در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار داد تا در عملیات هوایی خود در سوریه از آن استفاده کند.

جناح اصول‌گرای حاکمیت ایران به‌ویژه هسته‌ی اصلی قدرت طرفدار گسترش رابطه با مسکو است. اما گرایش‌های دیگر موجود در حکومت ایران، چندان علاقه‌ای به این مناسبات ندارند.

در مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از شعارهای بخشی از جمعیت “سفارت روسیه لانه جاسوسیه” بود که بازتاب نگاه بخشی از حاکمیت و مردم ایران به رابطه با روسیه محسوب می‌شود.