به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۶

پاپ: مراکز نگهداری پناهجویان شبیه «اردوگاه‌های کار اجباری» است

اردوگاه “موریا” در جزیره لزبوس یونان، پس از آتش‌سوزی ماه سپتامبر ۲۰۱۶
پاپ فرانسیس از دولت‌ها خواست تا مهاجران و پناهجویان را از مراکز نگهداری بیرون بیاورند و گفت که بسیاری از این مراکز نگهداری به «اردوگاه‌های کار اجباری» می‌مانند


پاپ فرانسیس شنبه، ۲۲ آوریل و هنگام دیدار از مهاجران در کلیسای برتولمای مقدس رم داستان سفرش به جزیره لزبوس یونان را روایت کرد.

این جزیره محلی است که بسیاری از آوارگان جنگ سوریه و عراق و نیز پناهجویان دیگر کشورها همچون افغانستان در مسیر اروپا با قایق‌های بادی لاستیکی به آنجا می‌رسند. آنها از ترکیه به راه می‌افتند و دریای اژه را به سمت یونان، یکی از کشورهای اتحادیه اروپا طی می‌کنند.

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری و امدادرسان، اعم از دولتی و غیردولتی در این جزیره به کمک‌رسانی مشغولند و داوطلبان بسیاری نیز در اوج بحران پناهجویان به همین منظور به آنجا سفر کردند. وضعیت لزبوس در خبرگزاری‌ها غمناک توصیف می‌شد. پناهجویان بسیاری در دریای اژه هنگام رسیدن به لزبوس غرق شدند و جانشان را از دست دادند.

پاپ تعریف کرده که یک پناهنده مسلمان خاورمیانه‌ای را ملاقات کرده و این مرد به او گفته که چه‌طور «تروریست‌ها به کشورمان آمدند.» این مرد مسلمان گفته که اسلام‌گرایان افراطی گلوی همسر مسیحی او را بریده‌اند، زیرا از پرتاب صلیب به روی زمین امتناع کرده‌است.

پاپ در ادامه این داستان گفت که «نمی‌دانم توانست از آن اردوگاه مرگ بیرون بیاید یا نه، چون اردوگاه‌های پناهجویان، بسیاری از آنها، مثل اردوگاه‌های کار اجباری می‌مانند.» او از دولت‌ها خواست که به حبس پناهجویان در این اردوگاه‌ها پایان دهند.

اردوگاه کار اجباری عموماً به اردوگاه‌های مرگ، اردوگاه‌های حبس و کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم اطلاق می‌شود که از سوی رژیم نازی آلمان برپا شد.

اما وضعیت اردوگاه‌های پناهجویان در لزبوس همواره مورد انتقاد بوده‌است. تا کنون چندین‌بار پناهجویان در این اردوگاه‌ها دست به شورش زده‌اند.

پاپ همچنین از دولت ایتالیا خواست تا درهای کشور را به روی پناهجویان باز کند. او با اشاره به اینکه ایتالیا یکی از پایین‌ترین نرخ‌های رشد جمعیت را دارد، گفت: «اگر درهایمان را به روی مهاجران نیز ببندیم، معنایش خودکشی است.»
پناهجویانی که به ایتالیا می‌آیند، عموماً از سواحل لیبی به راه می‌افتند و مدیترانه را طی می‌کنند.
سال گذشته چهار هزار و ۶۰۰ پناهجو که از شمال آفریقا به سوی ایتالیا عازم بودند جان‌شان را در دریا از دست دادند. سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین زده‌ است که در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۶۰۰ تن به شیوه‌ای مشابه در مسیر مهاجرت جان داده‌اند. شمار مهاجرانی که در سال جاری به ایتالیا رسیده‌اند، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به‌گفته دولت ایتالیا، در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۸۱ هزار نفر از طریق دریای مدیترانه خود را به سواحل اروپا رسانده‌اند که این رقم نیز بی‌سابقه بود.

رادیو زمانه