به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۹۶

هشتمین روز اعتصاب غذای آتنا دائمی؛

تهدید و بی توجهی مسئولین
آتنا دائمی مدافع حقوق بشر زندانی در بند نسوان (زنان) زندان اوین در اعتراض به محکومیت خواهرانش انسیه و هانیه دائمی، هشمین روز اعتصاب غذا را پشت سر گذاشت.

خانواده دائمی روز گذشته با مراجعه به دادستانی تهران خواستار رسیدگی به وضعیت فرزندشان شده‌اند اما نماینده دادستان آقای حاجی مرادی «با خونسردی» گفته است کاری نمی‌تواند بکند و به او مربوط نیست.

این مرجع قضایی تهدید کرده است که می توانند علیه آتنا دائمی به دلیل اعتصاب غذا، اعلام جرم کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آتنا دائمی مدافع حقوق بشر زندانی در بند نسوان (زنان) زندان اوین در اعتراض به محکومیت خواهرانش انسیه و هانیه دائمی، از صبح روز شنبه ۱۹ فروردین ماه ۹۶ در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده دائمی در مورد «بی توجهی مسئولین» به خواسته‌های آتنا دائمی، به گزارشگر هرانا توضیح داد: “روز گذشته خانواده دائمی نزد منشی دادستان رفته و شرایطش را توضیح داده‌اند و او هم آن‌‌ها را به آقای حاجی مرادی ارجاع داده است.” 

این منبع مطلع در ادامه افزود: “اما آقای حاجی مرادی که دادیار و معاون دادستان ناظر بر زندان است با خونسردی گفته است من هیچ کاری نمی‌توانم بکنم و به من ربطی ندارد. حتی تهدید کرده می‌توانند علیه آتنا به دلیل اعتصاب غذا اعلام جرم کنند.”

پیشتر هرانا گزارش کرده بود، خانم دائمی در نامه ای سرگشاده با بیان اینکه تا رسیدن به خواسته اش از ادامه اعتصاب غذا منصرف نخواهد شد، به «گروگان» گرفته شدن خانواده های زندانیان سیاسی اشاره کرده و از عزم خود برای ادامه اعتصاب غذا تا زمان تحقق مطالبات قانونی اش سخن گفته بود.

در گزارش پیشین این خبرگزاری، مادر آتنا دائمی تاکید کرده بود: “پیش از عید نوروز مشکلات جسمی برای آتنا پیش آمده بود و ما پیگیر مداوا و اعزام بودیم که الان با این شرایط پیش آمده وضعیت جسمی آتنا بدتر خواهد شد”.

مادر این زندانی در مورد بیماری فرزند محبوسش توضیح داده بود:
“از چند هفته قبل از عید بینایی چشم راست وی خیلی کم شده و بعد از اینکه به مدت چند روز به طور مداوم بالا آورده بود، آتنا را دومرتبه به بیمارستان اعزام کردند که پزشک گفته ممکن است سکته باشد. اما بیماری اش هنوز مشخص نیست و به دنبال کارهای ام آری آی و درمانش هستیم.”

پیش از این هرانا گزارش کرده بود، شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران، هر یک از خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرد. بر اساس این حکم، محکومیت انسیه و هانیه دائمی به مدت یک سال تعلیق شده است.
لازم به یادآوری است، ساعت ۸ صبح روز ششم آذر ۹۵، آتنا دائمی فعال مدنی جهت تحمل ۷ سال حکم حبس در منزل پدری‌اش «با خشونت و تهدید» توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی از ماموران بازداشت کننده‌‌اش شکایتی را نیز از همان روز بازداشت در دست پیگیری داشت.

وی در نامه‌ای سرگشاده از زندان با بیان اینکه توسط مامور زن مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مامور مرد قرارگاه ثارالله سپاه تهران هم اقدام به استفاده از اسپری فلفل نموده، خبر از شکایت خود از آن‌ها داد. خانم دائمی در این نامه اجمالا روند بازداشتش را شرح داده بود. او در این نامه تاکید کرده که در راه زندان توسط این مامورین تهدید به پرونده سازی شده و به او گفته‌اند “آشی برایت می‌پزیم که دیگر فکر بیرون آمدن از زندان را از سر بیرون کنی”.

در تاریخ ۲۸ دی ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی، در این پرونده، در دادسرای شهید مقدس زندان اوین برگزار شد. در این جلسه اتهامات «توهین به رهبری، توهین به مسئولین و نشر اکاذیب» که پیش تر طرح شده بود از پرونده برداشته شد و تنها دو اتهام «توهین به مامورین هنگام بازداشت و ممانعت از اجرای حکم» در پرونده مانده بود. این تغییر در پرونده درپی «احضار و شهادت دادن ماموران نیروی انتظامی، دفاعیه وکیل و انکار ویدئوی ضبط شده هنگام بازداشت» روی داده بود.

همچنین، مورخ چهارم بهمن ماه جلسه رسیدگی به اتهامات سه عضو خانواده آتنا دائمی در دادسرای شهید مقدس زندان اوین برگزار شد. در این جلسه، برای انسیه و هانیه دائمی با تفهیم اتهامات «ممانعت از اجرای حکم و توهین به ماموران نظام» قرار ۴۰ میلیون تومان کفالت صادر و حسین فاتحی داماد این خانواده از اتهامات مطروحه تبرئه شد.
خانم ها انسیه و هانیه دائمی پس از تفهیم اتهام با صدور قرار کفالت آزاد شدند.

روز ۲۲ اسفندماه ۹۵، جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی و خواهرانش انسیه و هانیه دائمی مجددا در مجتمع قضایی قدس برگزار شد.

لازم به یادآوری است آتنا دائمی ۲۹ ساله، بیست‌و‌نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این فعال مدنی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفند ٩٣ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نام‌های امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ٧ سال حبس تقلیل یافت.
هرانا