به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۶

پیرترین و قدیمی ترین پادشاه حال حاضر جهان

"ملکه الیزابت دوم" هم اکنون لقب پیرترین و قدیمی ترین پادشاه حال حاضر جهان را در دست دارد.

به گزارش عصر ایران همزمان با نودویکمین سالگرد تولد ملکه بریتانیا در روز جمعه (21 آوریل 2017 – 1 اردیبهشت 1396) مراسم شلیک توپ از فراز برج لندن به مناسبت تولد ملکه برگذار شد.

الیزابت دوم رکورد طولانی ترین پادشاهی تاریخ سیاسی بریتانیا را از مادر بزرگ فقیدش یعنی ملکه ویکتوریا ربوده و حالا او با قدم زدن به وادی فراتر از 60 و اندی سال پادشاهی لقب طولانی ترین دوره پادشاهی در طول تاریخ بریتانیا را از آن خود دارد و مادام که بر تخت سلطنت است، این رکورد را ناشکستنی تر خواهد کرد.

ملکه الیزابت دوم هم اینک دو رکورد را در خاندان های سلطنتی حال حاضر جهان در اختیار دارد: او پیرترین پادشاه حال حاضر دنیاست و از سوی دیگر با نزدیک به 65 سال سلطنت، طولانی ترین دوره پادشاهی را در میان پادشاهان دنیا در اختیار دارد.

تا سال 2016 رکود طولانی ترین دوره پادشاهی در میان پادشاهان زنده دنیا در اختیار پادشاه فقید تایلند بود اما با درگذشت پادشاه تایلند این رکورد هم اینک در اختیار ملکه الیزابت دوم قرار گرفته است.

ملکه الیزابت دوم متولد 21 آوریل 1926 است. او در 2 ژوئن 1953 یعنی تنها دو ماه پیش از سرنگونی دکتر محمد مصدق نخست وزیر فقید ایران( در یک کودتای مشترک انگلیسی- آمریکایی) به طور رسمی تاج گذاری کرد.

او در طول دوران بلند سلطنت خود با 15 نخست وزیر بریتانیا همکاری کرده است و به عبارت دیگر در طول دوران سلطنت او 15 دولت بریتانیا با 15 نخست وزیر مختلف روی کار آمده اند. این نخست وزیران از دولت دوم "وینستون چرچیل" تا "ترزا می" نخست وزیر کنونی بریتانیا را شامل می شود.

او همچنین در طول دوران بلند پادشاهی خود با 12 رییس جمهور ایالات متحده از هربرت هوور گرفته تا باراک اوباما – نخستین ملاقات و آخرین ملاقات – دیدار کرده است. او قرار است در سال جاری میلادی با دونالد ترامپ رییس جمهور کنونی آمریکا هم در لندن ملاقات کند هر چند که ممکن است اعتراضات در بریتانیا به انجام سفر ترامپ به لندن این سفر را در نهایت لغو کند. به عبارت دیگر ملکه الیزابت دوم به تنهایی با بیش از یک چهارم روسای جمهور کل تاریخ آمریکا از نزدیک ملاقات کرده است.

همچنین ملکه الیزابت دوم در طول دوران بیش از 6 دهه ای پادشاهی به 106 کشور جهان سفر رسمی کرده است. این میزان سفر برابر با 1.6 میلیون کیلومتر سفر بوده است.

ملکه الیزابت دوم 4 فرزند ، 8 نوه و 5 نتیجه دارد.

او همچنین دارای دو سگ خانگی محبوب به نام های " ویلو " و " هالی " است.