به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۹۶

پایان ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری؛ جهانگیری کاندیدای پوششی روحانی شد

تا امروز جمعاً بیش از ۱۳۶۱ نفر ثبت‌نام قطعی کرده‌اند
قالیباف روز ثبت‌نام گفت: پنج میلیون شغل ایجاد می‌کنم
امروز شنبه، ۲۶ فروردین، و در آخرین ساعات مهلت ثبت نام، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، برای نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نیز در ساعات پایانی مهلت ثبت نام به وزارت کشور رفت و داوطلب نامزدی شد. اما سعید جلیلی، نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی، بر خلاف انتظار ثبت نام نکرد و مهرداد بذرپاش هم به نفع جبهه مردمی نیروهای انقلاب پس از حضور در وزارت کشور از ثبت نام منصرف شد.
به گزارش ایلنا عبدالواحد موسوی لاری و حسین مرعشی امروز در ملاقاتی با آقای روحانی با او برای نامزدی آقای جهانگیری رایزنی کردند.
در هفته‌های اخیر برخی از حامیان حسن روحانی پیشنهاد کردند که یک "نامزد پوششی" از طرف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها در انتخابات حاضر شود تا بتواند در مقابل چندین نامزد محافظه‌کار به آقای روحانی کمک کند.
محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی و محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از دیگر چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که امروز برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کردند.

محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران حسن روحانی را متهم کرد که به دلیل بی اطلاعی از امور اجرایی در آغاز کار "وعده صد روزه" داده و پس از عملی نشدن وعده‌ها مجبور به "بی صداقتی" شده است.
این سومین باری است که آقای قالیباف می‌خواهد نامزد ریاست جمهوری شود. او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ پس از حسن روحانی بیشترین رای‌ها را داشت.
آقای قالیباف یکی از پنج نامزد ائتلاف محافظه‌کاران، با عنوان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) است.
از میان نامزدهای دیگر جمنا ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی و حمیدرضا حاجی‌بابایی پیش از این ثبت نام کرده‌اند. اما مهرداد بذرپاش با حضور در وزارت کشور گفت که برای وحدت رویه این گروه اصولگرا از ثبت نام منصرف شده است.
به این ترتیب در پایان مهلت قانونی پنج روزه ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری ایران حسن روحانی رئیس جمهور ایران، اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهور، ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، محمد هاشمی برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن رهامی دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران، حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس، محمد غرضی وزیر اسبق پست و تلگراف، اعظم طالقانی فعال ملی مذهبی، علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای دولت آقای احمدی‌نژاد از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌هایی هستند که ثبت نام کردند.

بی بی سی

جوان‌ترین داوطلب ۱۸ ساله و پیرترین داوطلب هم ۹۲ سال دارد.

آخرین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶، شنبه ۲۶ فروردین تعداد داوطلبان به حدود ۱۴۰۰ تن رسید. صف‌های متقاضیان ثبت‌نام که از هشت صبح در ستاد انتخابات کشور آغاز شد، چنان طولانی بود که برخی از امکان تمدید مهلت ثبت‌نام سخن‌ می‌گفتند. با این حال، علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور گفت که زمان ثبت‌نام ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد و درها بسته خواهد شد و تنها افراد حاضر در داخل ستاد ثبت‌نام می‌شوند.

کاندیداهای اصول‌گرای فهرست «جمنا» و وزرای دولت سابق محمود احمدی‌نژاد مهم‌ترین نامزدها را تشکیل می‌دادند. همگی این نامزدهای مخالف دولت حسن روحانی یک‌صدا به انتقاد از «شرایط اقتصادی نامطلوب» پرداختند و نشان دادند که اقتصاد احتمالاً مهم‌ترین هدف حملات نامزدهای این جریان علیه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم خواهد بود.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز نامزد خود را به رقابت‌ها فرستاد.

تا امروز جمعاً بیش از ۱۳۶۱ نفر ثبت‌نام قطعی کرده‌اند که از این بین بیش از ۱۲۵۱۱ تن مرد و دیگران زن هستند. همچنین جوان‌ترین داوطلب ۱۸ ساله و پیرترین داوطلب هم ۹۲ سال دارد.

رادیو زمانه