به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۹۶

پرزیدنت ترامپ هشدار داد: با تهدید هسته‌ای کره شمالی برخورد می‌شود

به دنبال بالا گرفتن گمانه زنی ها در مورد انجام یک آزمایش هسته ای دیگر در کره شمالی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده بار دیگر هشدار داد که با تهدید اتمی آن کشور برخورد خواهد کرد.

پرزیدنت ترامپ در واکنش به گزارش‌هایی درباره احتمال انجام آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ تا روز شنبه سالروز تولد بنیانگذار کره شمالی، آن کشور را «یک مشکل» خواند و گفت با این مشکل برخورد خواهد شد.

در واکنش به این هشدار پرزیدنت ترامپ، معاون وزیر خارجه کره شمالی روز جمعه گفت «اگر آمریکا بخواهد اقدام نظامی بی‌محابا بکند، کره شمالی با یک حمله پیشگیرانه با آن برخورد خواهد کرد.»

هان سونگ ریول در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، کا قبلا به بازدارنگی هسته‌ای قدرتمند دست یافته‌ایم و قطعا در مواجهه با حمله پیشگیرانه آمریکا، سلاح‌های خود را غیرفعال نخواهیم گذاشت.»

در حالی که برخی از هشدار روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا برداشت «تهدید به حمله نظامی» کرده‌اند، چین در مورد افزایش تنش در منطقه هشدار داده و گفته اگر جنگ شود، هیچ طرفی پیروز نخواهد شد.

وانگ یی وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران در پکن گفت «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم از تحریک و تهدید یکدیگر، چه در حرف و چه در عمل، پرهیز کنند و نگذارند وضعیت به نقطه بی بازگشت برسد.»

پرزیدنت ترامپ که هفته گذشته در دیدار با همتای چینی در فلوریدا، از وی خواسته بود برای مهار

با این حال وی تاکید کرد که ایالات متحده آمادگی دارد در صورت لزوم، بدون چین هم با بحران کره شمالی برخورد کند.

همزمان در روز جمعه، رسانه‌ها از لغو برخی پروازهای خطوط هوایی ملی چین از پکن به مقصد پیونگ یانگ به دلیل «تقاضای کم سفر» خبر دادند. تلویزیون دولتی چین با بیان که همه پروازها به مقصد پایتخت کره شمالی لغو نشده است، گفت فقط برخی پروازها بطور موقت تعلیق شده‌اند.

در همین حال، مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است روز یکشنبه به کره جنوبی، همپیمان آمریکا در منطقه، سفر کند؛ سفری که به نوشته خبرگزاری رویترز، نشانه‌ای از تعهد واشنگتن به حمایت از سئول در میانه تنش کنونی با همسایه شمالی آن کشور خواهد بود.

توقف مایک پنس در سئول بخشی از سفر ده روزه از پیش برنامه ریزی او به شرق آسیا است؛ نخستین سفر او در مقام معاون پرزیدنت ترامپ، که به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید قرار است درباره فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی بالیستیک پیونگ با مقام‌های کره جنوبی گفت‌وگو شود.

از سوی دیگر یک مقام دولتی ژاپن روز جمعه اعلام کرد شورای امنیت ملی آن کشور روز جمعه نشستی را برای بررسی نحوه خروج حدود ۶۰ هزار شهروند ژاپنی ساکن در کره جنوبی برگزار کرده است. ژاپن دیگر همپیمان آمریکا در آسیا است.
صذای آمریکا