به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۳۹۶

گزارش پارسینه از ضرر غفلت های انتخاباتی مسوولان

قیمت برنج افسار گسیخت
در روزهایی که همه سرگرم تعیین رئیس جمهور آینده کشور هستند قیمت برنج با روند صعودی مواجه شده و البته نظارتی هم دراین هیاهو وجود ندارد. گویی سودجویان از درهمی این روزها به نفع خود بهره می‌برند!

همانطور که پیش بینی می‌‌شد برنج گران شد. آنطور که فعالان بازار می‌گویند برنج در شمال کشور دپو شده اما دراین بین علاوه بر برنج ایرانی،  برنج خارجی نیز تحت ناثیر افزایش قیمت ها قرار گرفته است.

آنطورکه فعالان بازار معتقدند برنج ایرانی به دنبال کمبود تقاضا در شالی کوبی‌های مازندران و گیلان ذخیره سازی شده و کمبودی در عرضه محصول وجود ندارد که موجب افزایش بی رویه قیمت شود.

بنابراین در حال حاضر نرخ برنج کیفی درجه یک در مازندران ۱۱ الی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالیکه این رقم بالاخص در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر و در برخی از موارد تا کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. هر چند که تا چندی پیش خرید برنج ایرانی با کیفیت ممتاز با قیمت های پایین تری چون ۱۴ هزار تومان نیز ممکن بود اما با کاهش عرضه برنج ایرانی در بازار که به اذعان مسوولان تنها به دلیل نبود تقاضاست باعث افزایش بی رویه قیمت ها شده است.

براساس این گزارش در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج شیرودی با ده درصد خرد ۶ هزار و ۷۰۰ الی ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و ندا ۶ هزار و ۲۰۰ الی ۶ هزار و ۳۰۰ تومان در شمال است.اما همین برنج در بازار تهران از کیلویی ۱۰ هزار تومان به بالا عرضه میگردد. متاسفانه قیمت برنج در بازار از رقمی مصوب پیروی نمیکند و هر مغازه ای این امکان را داراست که به هر قیمتی آن را عرضه کند. شاید یکی از علل افزایش قیمت برنج ایرانی که منجر به کاهش تقاضا و افزایش بی رویه قیمت ها شده نبود نظارتی است که این روزها به شدت گریبانگیر این صنعت گشته است.

به گفته اکبریان نائب رئیس انجمن برنج فروش برنج ایرانی با این نرخ گرانفروشی و سودجویی است چرا که با توجه به دپو برنج در کارخانه‌های شمال افزایش قیمت معنایی ندارد از این رو دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند.

در حالی قیمت برنج ایرانی رو به افزایش است که جمال علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران تاکید دارد برنج کاران در مازندران و گیلان از میزان بارش ها بسیار راضی و خشنود هستند و پس از تعطیلات نوروز کاشت برنج در مزارع سطح کشت دو استان انجام شده است.

به اذعان وی،  امسال با توجه به محدودیت و ممنوعیت های اعمال شده برای کشت برنج در کشور سطح کشت نه تنها کاهش نیافته است بلکه توان تولید انواع برنج با کیفیت وجود دارد.
به اعتقاد دبیر انحمن برنج ایران، سال گذشته ۱۵۰ هزار تن برنج وارداتی در بازه زمانی که نیاز به برنج وارداتی نبود به کشور وارد شد و بعد از رسانه ای شدن موضوع روحیه کشاورزان بسیار تضعیف شد و تاثیر منفی بر تولید برنج در کشور گذاشت.
 دبیر انجمن برنج ایران کمبود نظارت را علت گرانی برنج عنوان کرد و گفت: برداشت برنج در بازه زمانی اواخر مرداد تا شهریور ماه انجام می شود و به بازار می آید و قیمت آن در چند مقطع زمانی مانند ماه مبارک رمضان، ماه محرم و عید نوروز با افزایش قیمت مواجه می شود که پیش بینی ها برای آن انجام شده است.

براساس اظهارات وی، متاسفانه در سال ۹۵، قیمت برنج در مراکز عرضه و مراکز توزیع با فاصله زیادی عرضه شد و به اعتقاد بنده نظارت های ناکافی در بازار تهران باعث این موضوع شده است.
درشرایطی قیمت برنج باردیگر با روند افزایشی مواجه شده که فعالان بازار این روند را با توجه به کاهش تقاضا منطقی نمی دانند بنابراین در شرایط فعلی تنها جای خالی نظارت کافی در بازار باقی می ماند که البته به نظر میرسد این نظارت هم تا بعد از انتخابات به تاخیر افتاده است. بنابرایت باید گفت برنج هم تحت تاثیر انتخابات افزایش یافته و فعلا از نظارت هم خبری نیست.

پارسینه