به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۶

مرگ‌بارترین حمله طالبان به نیروهای نظامی افغانستان

دقیقا یک هفته پس از نشست صلح افغانستان که در مسکو برگزار شد و هدف آن تشویق طالبان به مشارکت در روند صلح بود، این گروه تروریستی در یکی از خونین‌ترین حملات سال‌های اخیر خود، به یکی از پایگاه‌های نظامی ارتش افغانستان در مزارشریف حمله کرد. اگرچه وزارت کشور افغانستان هنوز آمار رسمی قربانیان را اعلام نکرده است؛ اما به گفته یکی از مقامات مزارشریف، در این حمله که روز جمعه در مقر سپاه ۲۰۹ شاهین در منطقه دهدادی ولایت بلخ در شمال افغانستان صورت گرفت، بیش از ١٤٠ سرباز افغان کشته و بیش از ١٦٠ نفر هم زخمی شدند. این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، تعداد قربانیان این حمله رو به افزایش است. این حمله که مسئولیت آن را گروه طالبان بر عهده گرفته، یکی از پایگاه‌های ارتش افغانستان را هدف قرار داده که تنها چند کیلومتر تا مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، فاصله دارد. آن‌طورکه وزارت دفاع افغانستان شرح داده، دو نفر از مهاجمان خود را منفجر کرده‌اند و سپس هشت مهاجم دیگر روی سربازانی که در مسجد و سالن غذاخوری بوده‌اند، آتش گشوده‌اند. هفت نفر از مهاجمان در این حمله که ساعت‌ها طول کشیده، کشته شده‌اند و یک نفر هم دستگیر شده است. به گفته یکی از شاهدان عینی، مهاجمان ١٠ نفر بوده‌اند و درگیری با منفجرشدن دو نفر از آنها آغاز شده است.

ظاهرا مهاجمان با سه خودروی نظامی و اسناد جعلی و در یونیفرم‌های ارتش توانسته‌اند از ورودی اول عبور کنند و پس از آنکه در ورودی دوم متوقف شده‌اند، یکی از مهاجمان خود را منفجر کرده و مابقی وارد پایگاه شده‌اند. آنها ابتدا خود را به مسجد رسانده و به سربازانی که در حال نماز‌خواندن بودند، شلیک کرده‌اند و سپس به سمت سالن غذاخوری رفته‌اند که عده‌ای دیگر از سربازان در آن غذا می‌خورده‌اند. حمله‌کنندگان علاوه بر مسلسل، از نارنجک‌پرتاب‌کن هم استفاده کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، در این حمله به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است. بر پایه گزارش رویترز، پایگاهی که طالبان به آن حمله‌ور شدند، یکی از مقرهای اصلی ارتش افغانستان در شمال این کشور است که عمدتا مستشاران خارجی در آن حضور پیدا می‌کنند. این گزارش می‌افزاید: تعدادی از نیروهای نظامی آلمان و دیگر کشورها ازجمله ۷۰ مستشار نظامی که در چارچوب مأموریت چندملیتی ناتو به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان مشغول‌اند، در این پایگاه حضور داشته‌اند. ارتش ایالات ‌متحده هم اعلام کرد مستشاران آمریکایی در این پایگاه حضور داشته‌اند؛ اما به آنها آسیبی نرسیده است.

 نیروهای ائتلاف ناتو در افغانستان چندین مشاور نظامی به پایگاه هدف‌قرارگرفته اعزام کردند تا به سربازان افغان کمک کنند؛ اما فرماندهی ناتو اعلام کرد سربازان بین‌المللی در جریان پاسخ به این حمله، وارد کارزار نشدند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله در تلافی کشته‌شدن چندین رهبر ارشد این گروه در شمال افغانستان بوده ‌است. طالبان گفته شمار کشته‌شدگان بسیار بیشتر از آن است که دولت افغانستان اعلام کرده است و تعداد کشته و زخمی‌ها به ٥٠٠ نفر می‌رسد. این گروه همچنین تأیید کرده چهار نفر از مهاجمان، سرباز همان پایگاه بوده‌اند و ساختمان این پایگاه را به‌خوبی می‌شناخته‌اند. حمله اخیر طالبان چند هفته پس از حمله داعش به بیمارستان اصلی ارتش افغانستان در کابل صورت گرفت؛ حمله‌ای که نزدیک هفت ساعت طول کشید و بیش از ٥٠ کشته برجای گذاشت. گرچه داعش به خاطر حمله اخیر آمریکا با بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای ایالات‌ متحده به این گروه، در مرکز توجه قرار گرفته؛ اما طالبان همچنان مهم‌ترین تهدید امنیتی افغانستان است.

طالبان در سال‌های اخیر دامنه فعالیت خود را در افغانستان افزایش داده و مناطق بیشتری را تحت کنترل خود درآورده است. این حمله که قبل از عملیات بهاری طالبان صورت گرفته، هشداری برای نیروهای امنیتی افغانستان به شمار می‌رود و حاکی از نبردهای سنگین آتی افغانستان با نیروهای طالبان است. بر اساس گزارش‌ها، در سال ٢٠١٦، شش‌هزارو ٧٠٠ نیروی افغان در نبرد با طالبان جان خود را از دست‌ داده‌اند.

شرق