به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۶

فرانسه: نیروهای حامی اسد در خان شیخون از گاز سارین استفاده کرده‌اند

سرویس امنیتی فرانسه می‌گوید به این نتیجه رسیده است که نیروهای هوادار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در حمله شیمایی انجام شده در ماه گذشته در منطقه خان شیخون، از گاز سارین استفاده کرده‌اند.

مقامات سرویس امنیت فرانسه می گویند همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای مخالف دولت در خان شیخون دارای فن‌آوری لازم برای تولید گاز سارین نیستند.

ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است که نمونه‌های بررسی شده از این حمله دارای ماده شیمیایی "هگزامین" بوده است که به طور معمول از سوی دولت سوریه برای تولید گاز سمی اعصاب استفاده می‌شده است.
دولت سوریه متهم شده است که در اوایل ماه گذشته میلادی با استفاده از تسلیحات شیمیایی به خان شیخون حمله کرده است. در این حمله حدود ۹۰ نفر از جمله ۳۰ کودک کشته شدند. ارتش سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرده است.

هفته پیش جمعه ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در رابطه با حمله شمیایی به خان شیخون گفت که دیگر شکی وجود ندارد که سوریه مقادیری از سلاح‌های شیمیایی خود را نگهداری کرده است.

ژنرال ماتیس که به اسراییل رفته بود در سخنانی گفت که این مسئله "به مثابه نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و باید به شیوه دیپلماتیک با آن برخورد شود."

آمریکا در واکنش به این حمله شیمیایی، با موشک‌باران یک پایگاه هوایی سوریه که می‌گفت حمله شیمیایی از آنجا انجام شده بود، با موشک‌های کروز مورد حمله قرار داد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی (او پی سی دبلیو) نیز گفته بود که آزمایش‌هایش به کشف "غیرقابل انکار" این موضوع منجر شده است که در حمله خان شیخون در سوریه از گاز سارین یا ماده ای شبیه آن استفاده شد. احمد اوزومچو مدیر این سازمان گفت که نمونه‌های گرفته شده از بدن ده قربانی یا زخمی در چهار آزمایشگاه مورد معاینه قرار گرفت.

پیش از اظهارات آقای ماتیس نیز ارتش اسرائیل روز چهارشنبه (۱۹ آوریل) اعلام کرد که بشار اسد همچنان چندین تن سلاح شیمیایی در انبارها نگهداری می‌کند و آنها را از چشم بازرسان منع گسترش سلاح‎های شیمیایی پنهان نگه داشته است.
براساس شرایط توافقی میان آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۳ که در پی یک حمله مرگبار شیمیایی در سوریه به دست آمد، این کشور موظف شد سلاح های شیمیایی خود را برچیند.
بی بی سی