به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۶

ونزوئلا در هرج و مرج مطلق

لوئیزا اورتگا، دادستان کل ونزوئلا :  ما در ونزوئلا "تروریسم دولتی" داریم
همسر رهبر مخالف دولت ونزوئلا لدوپولدو لوپز نيمه شب شنبه به وقت ونزوئلا اعلام كرد كه او به بازداشت خانگي بازگشته است.
ليليان تينتري در توييتر خود تاييد كرد كه همسرش به خانه بازگشته است. گفتني است لئوپولدو لوپز هفته گذشته خارج از توافق صورت گرفته شرايط حبس خانگي او شكسته شد و نيروهاي امنيتي او را شبانه به مكاني نامعلوم بردند.

يكي ديگر از مخالفان دولت، آنتونيو لديزما بود كه هفته پيش بازداشت شده بود و روز جمعه مجدد به خانه بازگشت. گفته مي‌شود دادگاه عالي ونزوئلا در حكمي خروج اين دو رهبر مخالفان را از حبس خانگي تاييد نكرد تا شرايط به مانند سابق باقي بماند. لوپز هفته گذشته و پيش از برگزاري انتخابات مجلس موسسان از مردم خواسته بود به خيابان‌ها بريزند تا در برگزاري اين انتخابات اخلال ايجاد كنند. گفتني است لوپز در ماه ژوئن در حالي كه هنوز در زندان به سر مي‌برد در ويديويي از ارتش خواست تا با دولت مقابله كند.

اما در اتفاقي ديگر در ونزوئلا مقام‌هاي دولتي اين كشور اعلام كردند كه توانستند جلوي يك شورش نظامي را در نزديكي شهر مركزي والنسا سركوب كنند. معاون حزب سوسياليست ونزوئلا مدت كوتاهي پس از انتشار ويديويي كه نشان مي‌داد گروهي از مردان مسلح در لباس نظامي قصد شورش عليه دولت را كرده‌اند و خواستار قيام گسترده عليه نيكولاس مادورو شدند اعلام كرد كه اين عمليات خنثي شده است.

برخي از شاهدان در نزديكي پادگان شهر والنسيا صداهايي در نزديكي صبح به نشانه تيراندازي شنيده‌اند. اما آنگونه كه مقام‌هاي دولتي مي‌گويند وضعيت تحت كنترل بوده است. مقامات شورشيان را به عنوان تروريست توصيف كردند كه قصد داشتند سلاح‌هاي پادگان را به سرقت ببرند اما در نهايت هفت نفر در اين جريان بازداشت شدند.

وزارت دفاع ونزوئلا اما در خصوص اين موضوع سخني نگفته است. اما متحدان دولت سريعا اين حمله را محكوم كردند. الياس يووا معاون حزب سوسياليست در بيانيه‌اي گفت كه اين حملات برنامه‌ريزي شده، تنها موجب تقويت روحيه نيروهاي مسلح و مردم بوليواري مي‌شود.


در ويديويي كه روز يكشنبه از شورشيان منتشر شد يك مرد كه خود را به عنوان كارلوس كواگاريپانو، يكي از كاپيتان‌هاي گارد ملي معرفي كرد گفت: ما خواهان تشكيل فوري يك دولت انتقالي هستيم. در تصوير منتشر شده حدود دوازده مرد در لباس نظامي قرار داشتند.
او گفت: اين يك كودتا نيست. اين يك اقدام مدني و نظامي براي بازگرداندن نظم قانون اساسي است، اما بيشتر از آن نجات كشور از تخريب كامل است.

اعتماد