به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۹۶

حمله دونالد ترامپ به جمهوريخواهان

احمق نباشيد همقطاران  

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده قصد دارد به هر نحو ممكن اوباما كر را كنار بگذارد. او شنبه شب به وقت امريكا رسما اعلام كرد كه برنامه‌ريزي او براي لغو اوباماكر از بين نرفته است؛ مگر اينكه جمهوريخواهان بخواهند به طور كامل مجلس سنا را ترك كنند. ترامپ در توييتر خود خطاب به جمهوريخواهان نوشت كه آنها به مانند احمق‌ها به شرايط نگاه مي‌كنند. اين توييت او در شرايطي منتشر شد كه جمهوريخواهان نتوانستند روز جمعه قانون مراقبت‌هاي بهداشتي به‌شدت تعديل شده را تصويب كنند.


او در توييت خود نوشت اگر برنامه جديد مراقبت‌هاي بهداشتي به سرعت تاييد نشود، كمك‌ها به شركت‌هاي بيمه‌اي و همچنين اعضاي كنگره خيلي زود به پايان خواهد رسيد. دولت ترامپ در حال حاضرپنج ميليون دلار براي تبليغ لغو قانون مراقبت‌هاي بهداشتي هزينه كرده است كه روي آن سرمايه‌گذاري زيادي كرده بود تا بتواند به نتيجه برسد. او اكنون تهديد كرده كه قصد دارد پرداخت‌هاي فدرال و همچنين حق بيمه را نيز كاهش دهد.

چاك شومر، رهبر اقليت سنا نيز اعلام كرد كه ترامپ زندگي خود را با ميليون‌ها امريكايي مقايسه نكند كه حتي با انگشت كوچك ترامپ نيز قابل مقايسه نيستند. شومر در بيانيه‌اي گفت: اگر رييس‌جمهور بخواهد هزينه‌هاي پرداختي دولت را كاهش دهد، هر متخصصي مي‌داند كه حق بيمه و مراقبت‌هاي بهداشتي براي ميليون‌ها امريكايي گران‌تر مي‌شود. رييس‌جمهور بايد مراقبت زندگي مردم باشد و اين بازي را متوقف كند و شروع به رهبري كشور و نهايت شروع به رياست‌جمهوري كند.
ترامپ از همين رو شروع به توييت‌هايي كرده تا با تهديد سناتورها و به خصوص جمهوريخواهان و با ايجاد ترس و وحشت در ميان آنها و با تهديدهاي مكرر اوباما كر را كنار بگذارد و يك قانون به‌شدت تعديل شده خود را مجدد به تصويب برساند. اين درحالي است كه اكنون اگر بخواهند بحث جديدي را مطرح كنند بايد حداقل ٦١ سناتور با آن موافقت كنند و آن را به راي بگذارند تا مجدد شروع به بحث كنند.

طبق قوانين سنا بايد سه پنجم حاضران مخالف مطرح شدن بحث در خصوص تصويب يك قانون باشند. حتي بحث بر اين شد تا اين قانون برداشته شود اما گروهي از ٦١ سناتور از هر دو حزب در ماه آوريل نامه‌اي به رهبران سنا فرستادند كه اظهار مخالفت خود را نسبت به برداشته شدن قانون فيلي باستر اعلام كردند.
جمهوريخواهان از طريق مصالحه در خصوص بودجه با جمهوريخواهان از يك فيلي باستر جلوگيري كردند و تصويب قوانين خود را تنها به تاثيرات هزينه‌ها يا ماليات‌ها محدود كردند. مصالحه در خصوص بودجه تنها نياز به ٥١ راي دارد و فرصتي فراهم نمي‌كند تا يك فيلي باستر رخ دهد، اما اين تاكتيك نيز به‌شدت موانعي را براي توانايي جمهوريخواهان براي تغيير قانون گرفته است.

اما دونالد ترامپ به جمهوريخواهان سنا تاكيد كرده كه بايد از اين قانون خلاص شود، چرا كه اين موضوع اجازه مي‌دهد كه دموكرات‌ها كشور را كنترل كنند. او همچنين در توييتي ديگر خطاب به ميچ مك كانل، رهبر اكثريت مجلس سنا نيز گفت بايد بتواند با ٥١ راي موافق برنده شود و زمان آن فرا رسيده است.
مك كانل قبلا چنين مطلبي را از سوي رييس‌جمهور رد كرده بود كه يا سناتورها بايد ٥١ راي را كسب كنند يا اينكه انتخابات سال ٢٠١٨ را واگذار كنند. اما حالا اين موضوع با توييت ترامپ به حقيقت پيوسته است.
ترامپ همچنين در توييتر خود نوشت، دموكرات‌ها به جمهوريخواهان مي‌خندند، اگر جمهوريخواهان اين فرصت را براي از بين بردن فيلي باستر از دست بدهند.

ترامپ اما حمله به جمهوريخواهان را تنها معطوف به سناتورها نكرد و حتي روساي جمهور سابق و به خصوص روساي جمهور، جمهوريخواه امريكا را نيز زير سوال برد. او پس از آزمايش موشكي كره شمالي در توييتر خود نوشت، من از چين بسيار نااميد هستم. رهبران گذشته ما به صورت احمقانه به آنها اجازه دادند كه صدها ميليارد دلار در سال با ما تجارت داشته باشند، اما آنها تنها در خصوص كره شمالي با ما صحبت مي‌كنند. او در توييت خود نوشت، ما ديگر اجازه نخواهيم داد اين روند ادامه پيدا كند. چين به راحتي مي‌تواند اين مشكل را حل كند.

اين انتقاد ترامپ پس از آن مطرح شد كه ركس تيلرسون، وزير امورخارجه ايالات متحده در بيانيه‌اي خطاب به چين و روسيه، آنها را عامل اصلي حمايت اقتصادي برنامه‌هاي هسته‌اي و همچنين موشك‌هاي بالستيك معرفي كرد. تيلرسون در بيانيه خود تاكيد كرد كه روسيه و چين مسووليت‌هاي منحصر به فردي به ويژه براي اين تهديد رو به رشد براي ثبات منطقه‌اي و جهاني برعهده دارند.

با اين وجود در حال حاضر خبرهايي به گوش مي‌رسد. برخي اعضاي مجلس نمايندگان و سناتورها نيز به‌شدت از نوع رفتارهاي دونالد ترامپ ناراحت هستند و حمايت از او را تنها در قالب چارچوب حزبي دنبال مي‌كنند؛ در غير اين صورت ديگر از او حمايت نمي‌كردند. حالا جمهوريخواهان با خود واقعي ترامپ روبه‌رو مي‌شوند كه شايد در آينده اندك حيثيت باقي‌مانده جمهوريخواهان در امريكا را از بين ببرد.

ميثم سليماني / اعتماد