به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۶

آمریکا و تبعیض علیه مسلمانان

براساس مطالعات جدید مرکز تحقیقات «پیو» آمریکا، در سال گذشته نیمی از مسلمانان ساکن ایالات متحده در معرض تبعیض قرار گرفته‌اند. ٧٥ درصد از کسانی که با آنها صحبت شده می‌گویند در معرض تبعیض‌های «زیادی» از سوی ضدمسلمانان قرار گرفته‌اند در این میان ٧٤ درصد آنان می‌گویند، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به مسلمانان رفتاری «غیردوستانه» دارد.  این نتایج با نتایجی که از تحقیقات مشابهی در دوران حکومت «باراک اوباما» به دست آمد، متفاوت است؛ زیرا آن زمان ٦٤ درصد از شرکت‌کنندگان گفته بودند اوباما نسبت به مسلمانان رفتاری «دوستانه» دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مسلمانان ایالات متحده آمریکا به‌لحاظ اجتماعی لیبرال‌تر از گذشته شده‌اند.

نیمی از کسانی که در این تحقیقات شرکت کرده‌اند، می‌گویند مسلمان‌بودن در آمریکا سخت است، زیرا ٤٨ درصد آنها در معرض تبعیض قرار داشته‌اند. یکی از انواع شایع این سوءرفتارها داشتن نوعی تردید نسبت به مسلمانان است. ١٩درصد نیز گفته‌اند در فرودگاه‌ها از سوی نیروهای امنیتی برخوردی گزینشی با آنها شده است. نتیجه این برخوردها آن شده که گروهی نسبت به امنیت خود احساس خوبی نداشته باشند. یکی از مهاجران می‌گوید: «ما باید نسبت به اطرافیان خود دقت بیشتری داشته باشیم؛ اینکه ما که هستیم، چه کسی اطراف ماست و چه نوع تفکری نسبت به اسلام دارند».


اما کسانی که ظاهر اسلامی خاصی دارند؛ مثل کسانی که حجاب دارند، بیشتر در معرض این تبعیض‌ها قرار گرفته‌اند. اشکال این تبعیض‌ها از سال ٢٠٠٧؛ یعنی دوران جورج بوش پسر تاکنون متفاوت بوده است؛ اما این تبعیض‌ها در دوران اوباما؛ یعنی از سال ٢٠١١ بسیار کاهش پیدا کرده بود.
یکی از این افراد می‌گوید: «وقتی برای اولین‌بار ورود مسلمانان از تعدادی از کشورها ممنوع شد، احساس کردیم قربانی‌کردن ما شروع شده است. زیرا ما تاریخ اروپا و بلاهایی را که بر سر یهودیان در آلمان آمده بود خوانده‌ایم». یکی دیگر از این افراد می‌گوید: ‌«ما تقریبا در همان فضای مشابه بعد از حوادث ١١ سپتامبر سال ٢٠٠١ زندگی می‌کنیم؛ زمانی که اقلیت‌ها و صدایشان به‌شدت سرکوب می‌شد».


همچنین تعداد مسلمانانی که می‌گویند باید تعالیم اسلامی به شیوه‌های بیشتری تفسیر شود نیز بیشتر شده است. این میزان در سال جاری ٦٤ درصد بوده، حال آنکه در سال ٢٠٠٧ به میزان ٥٧ درصد برآورد شده بود. درهمین‌حال، مسلمانان بیش از ساکنان غیرمسلمان آمریکا حوادث تروریستی را محکوم می‌کنند؛ حدود ٧٥ درصد از آنها می‌گویند هیچ توجیهی برای کشتار وجود ندارد. این میزان در بین شهروندان عادی آمریکا به میزان ٥٩ درصد برآورد شده است.
سبک زندگی آمریکایی
اکثر مسلمانان می‌گویند باور ندارند که به آنها به‌عنوان بخشی از عموم آمریکایی‌ها نگریسته می‌شود. حدود ٦٠ درصد آنها بر این باورند که آنچه درباره آنان در رسانه‌های عمومی گفته می‌شود «ناعادلانه» است. همچنین ٩٢ درصد بر این باورند که «افتخار می‌کنند شهروندان آمریکایی هستند». حدود ٨٩ درصد از شرکت‌کنندگان نیز گفته‌اند هم به اینکه مسلمان هستند و هم به اینکه آمریکایی هستند افتخار می‌کنند.


مرکز پیو برآورد می‌کند حدود ٣,٣٥ مسلمان با رده‌های سنی مختلف در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند و به نسبت سال ٢٠٠٧ یک‌میلیون نفر به جمعیتشان افزوده شده است. اکثر مسلمانان بالغ در خارج از ایالات متحده متولد شده‌اند و تبار آنها به بیش از ٧٠ دولت برمی‌گردد.

منبع: بی‌بی‌سی