به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۹۶

واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در استان فارس ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت

کشته شدن دانش‌آموزان نخبه در اثر واژگونی اتوبوس
اتوبوس در محور داراب - بندرعباس- قبل از روستای قلعه بیابان واژگون شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، براثر واژگونی یک اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستانی در شهرستان داراب فارس «۴۴ نفر» کشته و زخمی شده‌اند.
رسانه‌های ایران شمار کشته‌شدگان این حادثه را «۹» نفر اعلام کرده و نوشته‌اند که ۷ دانش آموز دختر، یک راننده و سرپرست دانش‌آموزان در این حادثه جان باخته‌اند.
این دانش‌آموزان ساکن شهرستان‌های رودان و میناب در استان هرمزگان بودند که قصد داشتند در اردوی «ملی فرزانگان» در شیراز شرکت کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا در این باره گفت که «اتوبوس به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده به پایه پل برخورد کرده است».
وی افزود: «همچنین راننده متوفی این حادثه حدود یک ساعت و نیم رانندگی خود را با اتوبوس آغاز کرده بود ولی به نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است.»
براساس گزارش‌ها، ساعت چهار صبح روز جمعه، ۱۰ شهریور، اتوبوس حامل این گروه از دانش‌آموزان در نزدیکی بخش جنت در شهرستان داراب در استان فارس واژگون شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات پلیس راهور نیروی انتظامی نیز اعلام کرد که این اتوبوس ۴۵ مسافر داشته و ۲۲ دانش‌آموز دیگر به صورت سرپایی درمان شدند.
در همین حال محمدرضا عالی‌منش، رئیس مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی فارس، گفت که حال چهار نفر از این دانش‌آموزان «وخیم» است.
در پی این حادثه، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در پیامی توئیتری از سفر خود به داراب خبر داد.


تصادف و واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی، سالانه جان شمار زیادی از آنان را گرفته و تعدادی نیز مصدوم می‌شوند. اما با وجود تکرار این مساله هنوز مسئولان نتوانسته‌اند امنیت جانی دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز و نخبه‌ای را که برای شرکت در مسابقات یا اردوهای تشویقی راهی جاده‌ها می‌کنند تامین نمایند.

در یک نمونه از این حوادث، اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه صنعتی تهران (شریف) در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۷۶ به درّه سقوط کرد که در پی آن هفت دانشجوی این دانشگاه در مسیر بازگشت از بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی در دانشگاه اهواز، کشته‌ شدند. علاوه بر این، دو عضو هیأت علمی، و دو راننده اتوبوس نیز جان خود را از دست دادند. مریم میرزاخانی، دانشمند ریاضی که چندی پیش به علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت، از بازماندگان این حادثه بود. در این حادثه شش تن از دانشجوی نخبه‌ی ریاضی به‌نام‌های آرمان بهرامیان، رضا صادقی برنده‌ی دو مدال طلای المپیادجهانی، علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی،  مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، و همچنین دکتر مجتبی مهرآبادی جان باختند.