به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۹۶

فرانسه خواهان افزودن مکملی به برجام درباره فعالیت‌های موشکی ایران شد

آزمایش موشکی ایران
وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۳۰  اوت/ ۸  شهریور  اعلام کرده که این کشور موضوع ادامه مذاکره با گروه ۵+۱  برای "تکمیل" توافق اتمی با ایران درباره استفاده این کشور از موشک‌های بالستیک را مطرح می‌کند.

"اگنس روماته اسپنی"، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره موضوع "به کارگیری موشک‌های بالستیک از سوی ایران" و همچنین برنامه فرانسه برای توافق اتمی ایران بعد از سال 2025 گفت که این توافق می‌تواند با افزودن "یک مکمل درباره استفاده از موشک‌های بالستیک" تکمیل شود. اما وی درباره جزئیات مکمل‌های احتمالی این توافق توضیحی نداد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین یادآوری کرده که توافق وین بر سر فعالیت‌های اتمی ایران یک توافق "ضروری" برای امنیت منطقه و بین‌الملل و همچنین منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بوده است.

این مقام وزارت امور خارجه فرانسه همچنین اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور را مطرح کرده که گفته "هیچ جایگزین معتبری" برای توافق اتمی ایران وجود ندارد.

ماکرون این سخنان را در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره لزوم "بازبینی" این توافق بیان داشته بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین موضوع "تکمیل توافق وین در سال‌های 2025 به بعد با انجام اقداماتی درباره موشک‌های بالستیک ایران" تاکید کرد و گفت که "این اقدام می‌تواند موضوع مشاوره‌های بعدی ما با همکاران‌مان باشد."

در توافق اتمی ایران با 6 قدرت جهانی که در ژوئیه 2014 انجام شد، این کشور پذیرفت که دست‌کم تا سال 2025 ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش دهد و سانتریفوژهای این کار را هم استفاده نکند. در عوض در این توافق تحریم‌های اتمی این کشور نیز لغو شد.

هرچند موضوع محدودیت درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران به مدت هشت سال نیز در این توافق گنجانده شده اما تاکنون ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان چندین بار درباره آزمایش‌های موشکی ایران سرپیچی ایران از قطعنامه سال 2015 این سازمان هشدار داده‌اند.

در هفته‌های گذشته نیز این کشورها در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش موشک ماهواره بر سیمرغ ایران را "تهدید‌آمیز و تحریک‌آمیز" خواندند. هرچند ایران این موضوع را رد می‌کند.

دونالد ترامپ تاکنون بارها از "آزمایش‌های موشکی ایران" به منزله "نقض روح برجام" یاد کرده است.

رادیو بین المللی فرانسه