به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۱۳، ۱۳۹۷

خبرگزاری فرانسه: دور تازه اعتراض‌ها در ایران، همزمان با دور جدید تحریم‌های آمریکا

در ویدئوهای ارسالی از شهرهای مختلف، تظاهرکنندگان شعارهایی مانند "مرگ بر گرانی"، "همشهری با غیرت، حمایت، حمایت"، "سوریه را سیر کردند، جوان‌ها را پیر کردند"، "خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن"، ... شنیده می‌شود.
  
تظاهرات در شهرهای مختلف ایران، در اعتراض به معضلات اقتصادی، فقر، گرانی، بیکاری، در آستانه نخستین دور تحریم‌های تازه علیه ایران در سایه سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی برگزار شد
موج تازه تظاهرات که به شهرهای بزرگ، از جمله شیراز، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج و شهرهای کوچکتر همچون رشت، ساری، نجف‌آباد، گوهردشت اشتهارد کشیده شده است از سویی با شعارهایی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و بحران اقتصادی در ایران همراه است اما در ویدئوهایی که از شهرهای مختلف بر روی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، همزمان شعارهایی در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی سر داده می‌شود.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی زیر عنوان "ناآرامی‌ها در ایران در آستانه دور تازه تحریم‌های آمریکا" به دور تازه تظاهرات اعتراضی در ایران پرداخته است.
به رغم حضور گسترده‌ی نیروهای انتظامی، هنوز گزارشی از سرکوب تجمعات مردمی در شهرهای مختلف ایران منتشر نشده است. خبرگزاری فرانسه در بخشی از این گزارش به نقل از یک تحلیلگر سیاسی و مدیر مرکز مطالعاتی در آلمان آورده است: حاکمیت هم عتقد است که اعتراضات مردمی، دارای مشروعیت است اما در عین حال از به آشوب کشیده شدن این اعتراضات در نتیجه نفوذ گروه‌هایی از داخل یا خارج ایران نگران است.
در پی بحران شدید اقتصادی در ایران و کاهش بی‌سابقه‌ی ارزش پول ایران، واکنش جدی از سوی حاکمیت و دولت، تنها به برخی تغییرات در سطح مسئولان محدود شده است که از جمله آن تغییر رییس بانک مرکزی یا کناره‌گیری سخنگوی دولت حسن روحانی است.
اما آیت‌الله مکارم شیرازی، در این روزها یکی از مراجع تقلید است که به صدای اعتراضی مردم واکنش نشان داده و خطاب به قوه قضائیه گفته است: اگر ده یا بیست نفر از مفسدان اقتصادی به سرعت محاکمه، اموالشان مصادره شده و مجازات شوند، تا جرثومه‌های فساد به سرعت برچیده شوند، اوضاع عوض می‌شود.

رادیو بین المللی فرانسه