به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۹۷

کاوشگر خورشیدی پارکر مأموریت خود را آغاز کرد

کاوشگر خورشیدی پارکر سرانجام به فضا پرتاب شد. سازمان فضایی آمریکا، ناسا بر آن است که به وسیله این ماهواره‌ی فضایی اطلاعات تازه‌ای درباره خورشید کسب کند. کاوشگر پارکر بیش از هر زمانی در گذشته به خورشید نزدیک خواهد شد.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، فضاپیمای پارکر را از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب کرد. کاوشگر خورشیدی پارکر نخستین ماهواره‌ای است که بیش از هر زمان دیگری می‌تواند به خورشید نزدیک شود.

هزینه ساخت این فضاپیما بر یک و نیم میلیارد دلار بالغ بوده است. کاوشگر خورشیدی پارکر قرار بود مأموریت خود را روز شنبه (۱۱ اوت /۲۰ مرداد) آغاز کند، اما پرتاب آن به دلیل نقص فنی با یک روز تأخیر در روز یکشنبه (۱۲ اوت) انجام گرفت.

کاوشگر پارکر مستقیما به سوی خورشید پرواز می‌کند، و سازمان ناسا امیدوار است با کمک آن از رازهای خورشید و فضای اطراف آن پرده بردارد.
این نخستین فضاپیمای ناسا است که به اتمسفر خورشید نفوذ خواهد کرد. موشک پرتابگر دلتای ۴ کاوشگر پارکر را به محدوده درونی منظومه شمسی خواهد برد.

طبق اعلام سازمان فضایی آمریکا این کاوشگر ظرف ۶ هفته از سیاره ناهید گذشته و ۶ هفته بعد از آن (در ماه نوامبر) به نزدیکی خورشید خواهد رسید. کاوشگر پارکر برای رسیدن به خورشید از قدرت جاذبه سیاره ناهید استفاده خواهد کرد.

از آنجا که کاوشگر پارکر باید در جریان مأموریت خود دمایی تا ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند، تقریبا تمامی اجزای آن زیر یک سپرمحافظتی از کامپوزیت کربن قرار دارد که قطر آن بر ۱۲ سانتی‌متر بالغ می‌شود.

به گفته‌ی کارشناسان ناسا این فضاپیمای ۷۰۰ کیلوگرمی با عبور از اتمسفر خورشید تا فاصله‌ی ۲ / ۶ میلیون کیلومتری به خورشید نزدیک خواهد شد.

کاوشگر پارکر قرار است ظرف ۷ سال ۲۴ بار به دور خورشید بگردد و در چارچوب مأموریت خود اطلاعاتی مهم درباره مشخصات فیزیکی تاج خورشید گردآوری کند.

دانشمندان همچنین امیدوارند که از این طریق پاسخی بر این پرسش بیابند که چرا دمای تاج خورشید می‌تواند تا ۶ / ۵ میلیون درجه سانتی‌گراد برسد، در حالی که دمای سطح خورشید تا ۵/۵ هزار درجه سانتی‌گراد است.

آنان همچنین امید دارند که از طریق این کاوشگر اطلاعاتی تازه درباره توفان‌های خورشیدی به دست آورند. این اطلاعات می‌تواند در بالا بردن دقت پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی مؤثر باشد.