به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۱، ۱۳۹۷

رهبران ۶۶ کشور در پاریس پایان جنگ جهانی اول را گرامی داشتند

بیش از ۶۶ تن از رهبران جهان در مراسم گرامیداشت صدسالگی آتش‌بس جنگ جهانی اول در طاق پیروزی پاریس 
گرد هم آمدند.

روز بارانی پایتخت فرانسه شاهد حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و ده‌ها تن از پادشاهان، رئیس‌جمهوران و نخست‌وزیران جهان بود.
آنها به دعوت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پایان نخستین جنگ جهانی قرن بیستم را کنار یکدیگر در میدان شارل دوگل، در انتهای خیابان معروف شانزالیزه گرامی داشتند.
حدود ۱۰ میلیون سرباز در جریان جنگ جهانی اول بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ کشته شدند. آتش‌بس برای پایان جنگ در کومپین در شمال شرقی فرانسه بین متفقین (فرانسه، بریتانیا، روسیه و بعدتر، ایالات متحده، ایتالیا و ژاپن) و تنها دشمن باقی‌مانده،‌ آلمان امضا شد. این آتش‌بس از ۱۱ صبح ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ اجرایی شد.

حضور جنجالی ترامپ
شرایط پیرامون حضور ترامپ در این مراسم جنجالی شده است. او پیش از سفر، دفاع مکرون از تشکیل «ارتش متحد اروپایی» را «توهین‌آمیز» خوانده بود و شنبه نیز به خاطر باران از حضور در مراسم تجلیل از سربازان کشته‌شده جنگ جهانی اول در یک گورستان سربازان آمریکایی شرکت نکرد. تصمیم تیم امنیتی ترامپ برای لغو شرکت او در این مراسم با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد.
اعتراض یک فعال زن گروه «فمن» در مسیر کاروان ترامپ به سوی مراسم یکشنبه نیز خبرساز شد. تصاویر منتشرشده از اعتراض این فعال زن برهنه نشان می‌داد که بر بدنش نوشته شده: «صلح‌آفرین تقلبی.»

پوتین آخرین رهبری بود که به صف نخست رهبران جهان پیوست و در کنار مکرون،‌ ترامپ و مرکل قرار گرفت. پوتین با نشان‌دادن علامت شست به نشانه تأیید و رضایت به ترامپ حاشیه دیگری آفرید.

روسیه به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شده است. در واشنگتن بازرس ویژه رابرت مولر مأمور رسیدگی به پرونده توطئه احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو برای پیروزی او در انتخابات است. این اتهام هنوز ثابت نشده است.

رادیو زمانه