به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۷

انتقاد یلدا معیری به خاطر استفاده از عکسش در توییت ترامپ

یلدا معیری، عکاس ایرانی، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل استفاده از یکی از عکس‌هایش در کنار توییت فارسی و جنجالی آقای ترامپ انتقاد کرده است.
خانم معیری با انتشار عکس مشهور خود از اعتراضات دی ماه سال ۱۳۹۶ در صفحه اینستاگرامش نوشته است “دیدن این عکس در پشت توییت آقای ترامپ و مصاحبه مطبوعاتی آقای پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) و هر سیاستمدار آمریکایی بزرگی ،شرمندگی زیادی به همراه دارد.”
رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه ۲۲ بهمن هم‌زمان با چهلمین سالروز انقلاب اسلامی، در اولین توییت خود به زبان فارسی نوشت “رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند.”
این توییت واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توییتی با استفاده از عبارت “چهل سال شکست” به زبان انگلیسی، سیاست‌ها و انتخاب‌های آمریکا را در چهار دهه اخیر موجب ناکامی این کشور دانست. 
آقای ترامپ در توییت خود از یکی از عکس‌های مشهور اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ استفاده کرده و روی آن عکس محتوای توییت خود را به زبان انگلیسی منتشر کرده است.

یلدا معیری، عکاس این عکس به زبان فارسی و انگلیسی در اینستاگرام نوشته: “این عکس را یک سال پیش در روز ٩ دی ماه در جریان اعتراضات مردمی در دانشگاه تهران گرفتم و بخاطر ترس از دستگیری و مشکلات امنیتی که ممکن بود برای خودم و خانواده ام پیش بیاید ۶ ماه هویت عکاس را مخفی نگاه داشتم.”
او انتشار گسترده عکس در رسانه‌های جهان و تبدیل آن به “نمادی از آزادگی و حریت” را باعث افتخار خود دانسته است.
اما از آقای ترامپ به دلیل استفاده از آن انتقاد کرده و نوشته “به عنوان یک ایرانی که هر روز و هر روز بیشتر از تحریمهای ایالات متحده آسیب می بیند، بخاطر تفاوت قیمت ارز و پول ملی قادر به مسافرت به کشورهای همسایه هم نیست و به دلیل قانون منع مسافرت آقای ترامپ سالهاست از دیدار پدر و مادرش محروم مانده است” از انتشار این عکس در آن توییت احساس شرمندگی دارد.
خانم معیری گفته این عکس “از مردم ایران و برای مردم ایران گرفته شده است و نباید توسط هیچ کس دیگری مورد سواستفاده قرار بگیرد.”
عکس یلدا معیری در آژانس‌های عکس بین‌المللی قابل دسترسی است و به نظر می‌آید اظهار نظر او درباره حق استفاده از عکس بیش از آن که به کپی رایت عکس مربوط باشد، جنبه اخلاقی دارد.