به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۶، ۱۳۹۷

تجمع های طرفداران مجاهدین و سلطنت طلبان در ورشو

سخنرانی رودی جولیانی در تجمع اعتراضی مجاهدین خلق در ورشو 
رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و یکی از وکلای شخصی رییس جمهوری آمریکا، چهارشنبه ۲۴ بهمن با سخنرانی در تجمع حامیان «شورای ملی مقاومت» در حاشیه همایش «ترویج آینده‌ای از صلح و امنیت در خاورمیانه» در ورشو گفت «تغییر رژیم دیکتاتوری مذهبی در ایران لازمه صلح و ثبات در این منطقه است».

آقای جولیانی با گفتن اینکه به دعوت سازمان مجاهدین و «بدون هماهنگی» با دولت آمریکا در این تجمع سخنرانی می‌کند و «نمی‌داند که آیا آقای ترامپ از حضور امروز او در ورشو باخبر است یا نه»، تاکید کرد که وقوع «تغییرات بنیادین» در ایران پیش شرط برقراری ثبات در خاورمیانه است.

رودی جولیانی همچنین در گفت‌‌وگو با رادیو فردا تصریح کرد که حضور او در ورشو به دلایل شخصی است .

آقای جولیانی به رادیو فردا گفت: «من اینجا به عنوان شخص حقیقی شرکت کردم نه به عنوان وکیل ایشان. من وکیل خصوصی هستم نه دولتی و از طرف خودم صحبت می کنم.»

رودی جولیانی مریم رجوی را «آلترناتیو» برای رهبری ایران نامید و گفت، رهبر جمهوری اسلامی نگران مجاهدین خلق است.

او تصریح کرد:« آنها تنها گروهی هستند که سازماندهی خوبی دارند و می توانند حکومت را در ایران بدست بگیرند که با سایر حکومت ها تفاوت داشته باشد.»

رودی جولیانی که از زمان حملات یازده سپتامبر آمریکا در مقام شهرداری نیویورک آوازه یافت، در سال‌های گذشته با مریم رجوی دیدار کرده و در تجمع‌های دیگر «شورای ملی مقاومت» نیز حضور یافته و سخنرانی کرده است.

در پی سخنرانی پنج ماه پیش او در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق که در آن گفت، سختی‌های ایجاد شده برای ایران در اثر تحریم‌های آمریکا می‌تواند به یک «انقلاب موفق» ختم شود، وزارت خارجه آمریکا گفته بود سخنان او بیانگر موضع واشینگتن نیست و وی به نمایندگی از طرف دولت آمریکا سخن نمی‌گوید.

سخنرانی چهارشنبه آقای جولیانی در تجمع طرفداران شورای مقاومت در حالی است که برخی از رقیبان و مخالفان سیاسی‌اش در آمریکا ادعاهایی تایید نشده در خصوص دریافت پول از مجاهدین برای حضور در این تجمع‌ها منتشر کرده‌اند.

به ادعای تایمز مالی، آقای جولیانی که به مدت ۱۱ سال سازمان مجاهدین را نمایندگی کرده بود، برای دو سخنرانی سال گذشته خود برای این سازمان از آنها پول گرفت.

تایمز مالی همچنین مدعی شد که حضور آقای جولیانی در ورشو ناگهانی بوده و برخی مقامات رسمی لهستان را که در تلاش برای ایجاد بیشترین تفاهم در خصوص مسائل منطقه‌ای بودند، «خشمگین» کرد، مقامات رسمی لهستان این ادعا را تایید نکردند.

شماری از چهره‌های بین‌المللی، از جمله احمد غزالی، نخست وزیر اسبق الجزایر، که در گردهمایی‌های پیشین «شورای ملی مقاومت» در فرانسه سخنرانی کرده بودند، در تجمع چهارشنبه ورشو حضور داشته و در حمایت از این نهاد سخنرانی کردند.

شعارهای «مسعود رهبر ماست» در حالی بر سر دست حامیان «شورای ملی مقاومت» بود که سال‌های طولانی است آقای رجوی در ملا عام دیده نشده و یک مقام ارشد پیشین سعودی نیز مریم رجوی را «بیوه مرحوم رجوی» نامید.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ که هیلاری کلینتون در دولت دموکرات باراک اوباما وزیر خارجه بود، از جمله در پی درخواست‌های زیاد چهره‌های سرشناس در آمریکا، نام مجاهدین خلق را از فهرست تروریستی‌اش خارج کرد.

تجمع طرفداران رضا پهلوی در ورشو

در همین حال، اما شماری از حامیان شاهزاده رضا پهلوی نیز در نخستین روز از کنفرانس ورشو با برگزاری یک تجمع و در حالی که پرچم شیر و خورشید نشان و عکس رهبر مورد حمایت خود را در دست داشتند، در نزدیکی ساختمان محل اجلاس تظاهرات کردند.

بر گردن هواداران ولیعهد پیشین ایران شال یا دستمال‌های فیروزه‌ای رنگ دیده می‌شد؛ شاهزاده پهلوی به تازگی گفته بود این رنگ را دوست دارد.

در کنار عکس‌های شاهزاده رضا پهلوی نوشته شده بود «رای ما تنها رضا پهلوی»؛ «رضا پهلوی برای آزادی در ایران». در کنار برخی تصاویر او نوشته شده بود «رضا پهلوی، پادشاه ایران».

اندکی بعد از آنکه آمریکا از قصد خود برای برگزاری کنفرانس ورشو خبر داد، شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه‌ای با اشاره به «تحریکات و دخالت‌های غیر ضروری» ایران در خاورمیانه، هشدار داد که تداوم این وضعیت، ممکن است امکان یک درگیری نظامی با ایران را به مذاکرات ورشو بکشاند.

وی تاکید کرده بود که این گونه نشست ها باید «حامی تام» جنبش‌های آزادی‌خواهانه مردم ایران باشند. او این نظرات را در روزهای گذشته در دیدار با شماری از نمایندگان کنگره آمریکا نیز تکرار کرده بود.

با استفاده از تایمز مالی و رادیو فردا؛ ف.ا/خ