به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۲۸، ۱۳۹۸

دومین "آزمایش مهم" کره شمالی طی یک هفته

سخنگوی آکادمی دفاعی کره شمالی از انجام یک آزمایش موفقیت‌آمیز "با اهمیت" در پایگاه پرتاب ماهواره سوهه خبر داد. کره شمالی هفته گذشته نیز بدون ذکر جزئیات از انجام آزمایش "مهم" دیگری در همین پایگاه خبر داده بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی از قول یکی از سخنگویان آکادمی دفاعی از انجام یک آزمایش "مهم" در شب شنبه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) خبر داد. از جزئیات این آزمایش که در پایگاه پرتاب ماهواره سوهه انجام شده خبری منتشر نشده است.

این مقام حکومتی آزمایش اخیر را "یک موفقیت در تحقیقات دفاعی" خوانده که به گفته او با بهره‌گیری از آن "استراتژی قابل اعتماد بازدارندگی اتمی" کره شمالی تقویت می‌شود.

پیونگ‌یانگ شنبه گذشته نیز از انجام یک آزمایش "با اهمیت" دیگر در پایگاه سوهه خبر داده بود. کره جنوبی احتمال می‌دهد این آزمایش مربوط به نوعی سوخت باشد که زمان اصابت موشک‌های بالستیک به هدف را کاهش می‌دهد.

کره شمالی ادعا می‌کند که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر را در پایگاه سوهه آزمایش کرده است.

کارشناسان نظامی این ادعا را پوششی برای آزمایش موشک‌های بالستیک می‌دانند و جامعه بین‌المللی این اقدام و پنهانکاری در مورد اهداف واقعی ازمایش‌ها را به شدت محکوم کرده است.

پایگاهی که قرار بود برچیده شود

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در دیدار سال گذشته خود با مون جه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرده بود که مرکز سوهه را تعطیل خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همان زمان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که ظاهرا حکایت از آغاز برچیدن تاسیسات پایگاه سوهه داشت از این اقدام استقبال کرد.

گرچه کیم جونگ اون در دیدار با ترامپ آمادگی خود برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره را اعلام کرده بود، اما با بی‌نتیجه ماندن دو دور مذاکره آنها در سنگاپور و ویتنام، به نظر می‌رسد که استفاده از پایگاه سوهه دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، پیونگ‌یانگ تهدید کرده که اگر مذاکرات با واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه ملموسی نرسد کره شمالی قدم در "راه تازه‌ای" خواهد گذاشت.

برخی ناظران احتمال می‌دهند که آزمایش‌های اخیر کره شمالی با استفاده از سوخت جدیدی که زمان بارگیری را کاهش و برد موشک‌های بالستیک را افزایش می‌دهد بی‌ارتباط نباشد.

چنین امکانی قابلیت حمله غافلگیرانه زرادخانه موشکی کره شمالی را افزایش می‌دهد. آمریکا و دو همسایه کره شمالی، ژاپن و کره جنوبی تا کنون به آزمایش شب شنبه در پایگاه سوهه واکنشی نشان نداده‌اند.



دویچه وله فارسی