به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۹

کشورهای جهان در فکر "بازگشایی": آیا ویروس کرونا به پایان خط می‌رسد؟

ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که با هجوم ویروس کرونا غافلگیر شد، اکنون در انتظار بازگشایی است 
با اینکه اپیدمی کووید ١٩ همچنان در چهارگوشۀ جهان قربانی می‌گیرد، اما از چین گرفته تا اروپا و آمریکا، دولت‌ها مشغول اجرا یا بررسی نحوۀ "بازگشایی"‌اند. انتشار ویروس کرونا در جهان تاکنون کمی بیش از ٢٠٠هزار قربانی گرفته است. در ١٩٣ کشور، بیش از ٢ میلیون و ٨٠٠هزار نفر به این ویروس مبتلا شدند.

روز یکشنبه ٢۶ آوریل/ ٧ اردیبهشت احتمالاً در خاطرۀ بسیاری از کودکان اسپانیایی نقش خواهد بست. بعد از ۶ هفته خانه‌نشینی، دولت اسپانیا به آنان اجازه داده تا از این روز به خیابان بیایند. پدر دو کودک سه و شش ساله در شهر مادرید به خبرگزاری فرانسه گفت: "بچه‌ها امروز صبح زود بیدار شدند و بی‌صبرانه منتظر بیرون رفتن بودند". با اینحال محدودیت‌ها هنوز زیاد است: بچه‌ها باید حتماً همراه سرپرست خود باشند؛ حق بازی کردن با همسایه‌ها را ندارند و نباید بیش از یک کیلومتر از محل سکونت دور شوند.

بازگشایی در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه
قرار است که نخست‌وزیر اسپانیا پس‌فردا – سه‌شنبه – برنامۀ دولت را در جهت "بازگشایی" تدریجی اعلام کند. این روند از اواسط ماه مه (حدود سه هفتۀ دیگر) شروع خواهد شد. طی ٢۴ ساعت گذشته، ٢٨٨ نفر در اسپانیا به علت بیماری کووید١٩ درگذشتند. از دو ماه قبل شمار تلفات در این کشور هیچگاه تا این حد پایین نیامده بود. در اسپانیا مجموعاً بیش از ٢٣هزار نفر قربانی اپیدمی شدند.

نخست‌وزیر فرانسه نیز هم‌زمان با همکار اسپانیایی خود "استراتژی کشور برای رفع محدودیت‌ها و بازگشایی" را به اطلاع مردم خواهد رساند. در این کشور قرار است که بخشی از مدارس و آموزشگاه‌ها از روز ١١ مه/ ٢٢ اردیبهشت کار را از سر گیرند.

دولت ایتالیا نیز اعلام کرده که از روز ۴ مه/ ١۵ اردیبهشت، کارخانه‌ها را به راه خواهد انداخت اما بازگشایی مدارس به پاییز موکول خواهد شد. ایتالیا که بنا بر آمار رسمی، بعد از ایالات متحده بیشترین تلفات را داشته (نزدیک به ٢٧هزار نفر)، نخستین کشور اروپایی بود که با هجوم ویروس کرونا غافلگیر شد.

در آلمان که آمار ابتلا به ویروس کرونا و شمار تلفات روز به روز کمتر می‌شود، تاکنون شمار کل قربانیان به ۵۶۴٠ نفر رسیده است. هایکو ماس وزیر امور خارجۀ آلمان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، در مورد "بازگشایی بی‌نظم و ترتیب اماکن توریستی" در سطح اروپا هشدار داده و گفته است: "مسابقه دادن در این زمینه که هر کشور بخواهد زودتر از دیگری اقامت‌های توریستی را رونق بدهد، خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت". او با اشاره به یک پیست اسکی در اتریش گفت: "قبلاً دیده‌ایم که وجود یک کانون آلودگی در مکان‌های توریستی، چه پیامدهایی برای کشور میزبان و برای کشورهای مبدأ توریست‌ها دارد".

در اینحال، دولت اتریش نیز اعلام کرد که از همین هفته سه پیست اسکی پرطرفدار خود را بازگشایی خواهد کرد.

در بریتانیا، مردم در انتظار بازگشت نخست‌وزیرند. بوریس جانسون که خود به کووید١٩ مبتلا شد، از فردا – دوشنبه – به دفتر کار خود باز خواهد گشت. گفته می‌شود که جانسون، که در آغاز با قرنطینه و خانه‌نشینی مخالف بود، با ابتلا به ویروس سخت تکان خورده و حالا در نحوۀ ازسرگیری فعالیت‌ها در سطح کشور تردیدهای زیاد دارد.

نیویورک به زندگی باز می‌گردد
بانک‌هایی که مقر اصلی‌شان در نیویورک قرار دارد اعلام کرده‌اند که فعلاً "دورکاری" را ادامه می‌دهند. برخی دیگر از ادارات و هتل‌های این شهر نیز تصمیم گرفته‌اند که رفت و آمد کارمندان و ساعت کار آنان را در چند نوبت جداگانه برنامه‌ریزی کنند.

نیویورک که خاطره و تجربۀ بحران‌های بزرگ را با خود دارد (حملۀ تروریستی یازده سپتامبر یا بحران اقتصادی و بانکی سال ٢٠٠٨)، بیش از سایر شهرهای آمریکا از ویروس کرونا ضربه خورد. اینک بیش از ٢۵هزار رستوران و بار در این شهر منتظر بازگشایی و از سرگرفتن کسب و کارند. اما یک کارشناس بازار می‌گوید: "اگر قرار باشد که این مؤسسات با ۵٠درصد ظرفیت کار کنند، برای بسیاری از آنها سرنوشتی جز بسته شدن یا ورشکستگی وجود نخواهد داشت".

ایالات متحد آمریکا با بیش از ۵٣هزار تلفات، بیشتر از همۀ کشورهای جهان هزینۀ جانی اپیدمی را متحمل شد.

چین: نقطۀ آغاز و پایان اپیدمی؟
چین که همچنان در سطح بین‌المللی با انتقادهای زیادی مواجه است و از سوی برخی دولت‌ها به پنهان‌کاری در مورد اپیدمی متهم شده، کم‌کم شاهد پایان دورۀ بیماری است.

روز یکشنبه مقامات بهداشتی شهر ووهان اعلام کردند که از این روز، هیچکس به خاطر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های شهر بستری نیست. این مقامات با افتخار اعلام کردند: "در تاریخ ٢۶ آوریل، شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهر ووهان به صفر رسید. این کار به لطف زحمات کادر درمانی و همکاری تمامی چینی‌ها ممکن شد".

از اواخر سال ٢٠١٩، شهر ووهان نقطۀ آغاز کوچ جهانی ویروس کرونا بود. نزدیک به ٨۵درصد قربانیان این ویروس در چین، از اهالی شهر ووهان بودند. بر اساس آمار رسمی، ٣۶٨٩ نفر در این شهر به علت ابتلا به بیماری کووید١٩ درگذشتند.

رادیو بین المللی فرانسه