به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۹

لوموند: ایران با پرتاب نخستین ماهوارۀ نظامی خود گام دیگری در راه تقابل برمی‌دارد

لوموند، روزنامۀ بزرگ عصر پاریس، در مقاله‌ای به قلم «الن کَوَل» با اشاره به پرتاب ماهوارۀ نظامی نور از سوی سپاه پاسداران ایران، بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران «پیام خود به دولت آمریکا را تجدید می‌کند. این پیام اینست که به رغم اثرات فاجعه بار اپیدمی کوویدـ۱۹ در کشور و مشکلات ناشی از آن، جمهوری اسلامی سپر پائین نمی‌آورد». پرتاب نور با ماهواره بر قاصد که «می‌تواند نشان تحول مهمی درگسترش برنامۀ موشکی ایران باشد، هنگامی رخ می‌دهد که تنش میان تهران و واشینگتن نشانی از فرونشستن ندارد».

الن کَوَل، رسانه‌ای کردن حادثۀ رویاروئی قایق‌های سپاه و ناوهای آمریکا در خلیج فارس را نشان «تنش روزمره میان ایران و آمریکا» می‌داند و یادآوری می‌کند که اینگونه عملیات «رویدادهائی استثنائی در آبهای منطقه نیستند».

از نظر او «پرتاب موشک قاصد می‌تواند برای واشینگتن بسیار نگران کننده تر از حادثۀ رویاروئی دریائی هفتۀ گذشته باشد». او با اشاره به سخنان مایک پمپئو، وزیر أمور خارجۀ آمریکا، که توسعه و بکارگرفتن این موشک را مغایر با قطعنامۀ شورای امنیت در بارۀ برنامۀ موشکی ایران خواند، می‌نویسد «در موقعیت ویژه‌ای که جمهوری اسلامی ایران دارد و چالش گسترش سلاح‌های هسته‌ای وابستۀ به آن، در مدار قرار دادن ماهواره به اندازه گونۀ موشک حامل آن دارای اهمیت نیست».

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

این روزنامه می‌نویسد «موشک بکار رفته برای پرتاب این ماهواره با آنچه تا کنون برای پرتاب ماهواره‌های غیرنظامی بکار رفته بود، متفاوت است و برای نخستین بار تسلط سپاه را برای ساختن موشک‌های دوربُرد نشان می‌دهد».

فابیَن هاینز، کارشناس برنامۀ موشکی ایران در «مرکز جیمز مارتین برای مطالعات در بارۀ عدم گسترش تسلیحات اتمی» در این باره به لوموند می‌گوید «با این پرتاب، پاسداران انقلاب موتور پیچیده و تازه‌ای را به نمایش گذاشتند که می‌تواند در موشک‌های بالیستیک قاره پیما بکار رود». بگفتۀ وی «آنها اینگونه به رقبای خود نشان می‌دهند که از فناوری بنیادی برای تولید بیشتر چنین سلاح‌هائی برخوردارند».

لوموند می‌نویسد «ایران به دلایل سیاسی و نه فنی، بُرد موشک‌های خود را به کیلومتر محدود کرده است. پرتاب روز چهارشنبه می‌تواند به طرف مقابل این پیام را برساند که ایران، در صورت لزوم، توانائی پشت کردن به این محدودیت را دارد».

لوموند می‌نویسد فرماندۀ سپاه با اشاره به این پرتاپ از گام نخست بسوی تبدیل شدن به یک «قدرت جهانی» سخن گفته است و از داشتن یک «نیروی فضائی» ابراز خرسندی کرده است.

این روزنامه یادآوری می‌کند که سپاه پاسداران، «این نیروی موازی [با ارتش] در چهار دهۀ گذشته کنترل مهمترین سامانه‌ها و ابزارهای نظامی جمهوری اسلامی، از جمله ناوگان موشکی را بدست گرفته است».

لوموند می‌نویسد «برنامۀ موشکی ایران که از دورۀ جنگ با عراق تحت کنترل سپاه آغاز شد [... ] یکی از بنیان‌های راهبردی [رژیم] است». این روزنامه «پرتاب موشک قاصد را نشان قدرتمندتر شدن سپاه در ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران» می‌داند و می‌نویسد «این پرتاب از یکی از پایگاه‌های سپاه و بدون حضور مقامات کشوری صورت گرفت و حسن روحانی در سخنان خود در جلسۀ هیئت دولت کوچکترین اشاره‌ای به آن نکرد».

بنوشتۀ لوموند «در نظر جزم اندیشان نظام، حسن روحانی نمایندۀ گشایش دیپلماتیکی است که در پی خروج آمریکا از توافق اتمی شکست خورده تلقی می‌شود». این روزنامه می‌نویسد «آنان پیش از پشت کردن آمریکا به این توافق نیز طرفداران آن در ایران را به حراج توانائی‌های راهبردی ایران متهم می‌کردند».

لوموند می‌نویسد «دو سال پس از خروج آمریکا از توافق اتمی که با تلاش‌های دیپلماتیک ناموفق، درگیری‌ها و گاه عملیات جنگی موردی میان تهران و واشینگتن همراه بوده، سپاه پاسداران با پرتاب موشک قاصد گام دیگری در راه تقابل و رویاروئی برداشت».

رادیو بین‌المللی فرانسه