به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۹

کرونا، 'دستکم ۱۰۰ کادر پزشکی و پرستاری' ایران جان باختند

نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا، اعلام کرد تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر از کادر پزشکی و پرستاری ایران در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده‌‌اند. او جانباختگان حوزه بهداشت درمان را بنابر دستور رهبر ایران "شهید" خواند.

او گفته در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار نیروی بهداشتی در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی خدمات به بیماران مبتلا به کرونا را مدیریت کردند.

او همچنین گفت بیش از ۲۰ هزار کادر پزشکی و بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در این بازه مشغول به کار بودند.

آماری از شمار کادر بهداشتی مبتلا به کرونا در ایران منتشر نشده است.

پیش از این، محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار به روزنامه رسالت گفته "در خصوص آمار پرستاران مبتلا نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم. آمارها کاملا امنیتی هستند".

پژوهش‌های آماری در چین نشان می‌داد، پس از سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای کادر پزشکی و درمانی بیشتر از همه در خطر ابتلا به کرونا هستند.

در بریتانیا نیز دستکم ۱۰۰ نفر از پزشکان و پرستاران و دیگر کادر بهداشتی این کشور تا کنون جان خود را از دست داده‌اند.

کرونا و کادر درمانی ایران؛ نه امنیت شغلی نه امنیت جانی
درخواست پزشکان ایرانی از وزیر بهداشت برای 'شفافیت، اقتدار و مقابله با خرافات'
ابتلای ۱۷۰۰ پزشک و پرستار در چین به ویروس جدید کرونا
در ایران مسئولان محلی بارها در خصوص کمبود تجهیزات و کادر درمانی و بهداشتی هشدار داده‌اند. کادر درمانی اعتراض دارند که چرا پوشش و وسائل محافظ که سازمان بهداشت جهانی برای پانزده هزار نفر به ایران فرستاده به دستشان نرسیده است.

علاوه بر این، ایران همواره با کمبود پرستار مواجه بوده است. براساس گزارشها این کشور برای رسیدن به استاندارد جهانی با کمبود ۲۹۰ هزار پرستار مواجه است. به گفته همین آمارها و گزارشها در حال حاضر به ازای هر هزار نفر، در ایران تنها سه پرستار مشغول به کارند.

پس از آغاز بحران کرونا در ایران وزارت بهداشت برای جبران کمبود پرستار فراخوان جذب با قراردادهای ۸۹ روزه داده است اما "خانه پرستار" این قراردادها را "استثمار نیروی کار" خواند.

این کمبود پرستار سبب شده که با شیوع کرونا شمار زیادی از مراکز درمانی مرخصی‌ کادر درمانی و بهداشتی خود را لغو کنند.

در سال‌های گذشته پرستاران یکی از معترض‌ترین اصناف ایران بودند و بارها اعتراض و اعتصاب کرده‌اند. استخدام رسمی یکی از اصلی‌ترین مطالبات پرستاران در سال‌های گذشته بوده است.

رهبر، دولت و مجلس ایران وعده داده‌اند که وضعیت را بهبود دهند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، اعلام کرد "مدافعان سلامت"، "شهید خدمت" شناخته خواهند شد.

شش روز پس ازاعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، فوت نرجس خانعلی‌زاده پرستار ۲۵ ساله بر اثر این بیماری خبرساز شد. او نخستین کادر درمانی بود که درگذشتش به علت کرونا تایید شد.

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، مردم برای حمایت از کادر درمانی و بهداشتی، در حرکتی هماهنگ از خانه‌های خود، آنها را مورد تشویق قرار داده‌اند.

بی بی سی  فارسی