به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۹۹

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که

خامنه‌ای دستور داده است جزایر سه‌گانه مسکونی شود. 
جزیره ابوموسی، یکی از حزایر سه‌گانه تحت حاکمیت سپاه. ساکنان محلی ابوموسی
 از حقوق برابر شهروندی با سایر ایرانی‌ها محروم‌اند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در یک گفت‌وگوی رادیویی به مناسبت «روز ملی خلیج فارس» از دستور رهبر جمهوری اسلامی برای مسکونی کردن جزایر سه‌گانه خبر داد. 


سردار علیرضا تنگسیری گفت:

«جزایری که ما در خلیج فارس داریم بسیار راهبردی و سوق‌الجیشی هستند،. بنا داریم جزایر خلیج فارس را با ایجاد زیرساخت‌های مسکونی، برای سکونت مردم آماده کنیم و این فرمان فرمانده معظم کل قوا است که مردم در جزایر زندگی کنند.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه سخنانش به تأکید گفت:

«وقتی اولین شخص مملکت می‌فرمایند آنجا را باید برای سکونت مردم فراهم کنیم، یعنی ما به دنبال امنیت منطقه هستیم.»

تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، سه جزیره استراتژیک در خلیج فارس از سال ۱۹۹۲ تاکنون محل اختلاف بین ایران و امارات متحده عربی بوده‌اند. بر اساس معاهده سال ۱۹۷۱ با امیر شارجه، ایران کنترل جزیره ابوموسی را در اختیار دارد. امارات متحده عربی اما می‌گوید ایران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزیره ابوموسی را در اختیار گرفته و در این محل فرودگاه و پایگاه نظامی احداث کرده است. ایران اظهارات مقام‌های امارات درباره حاکمیت بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی‌اساس می‌داند.

 فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد مقدمات مسکونی کردن جزایر سه‌گانه فراهم شده است:

«در تنب بزرگ فرودگاه بین‌المللی ایجاد کرده‌ایم، در تنب کوچک هم فرودگاه ساخته شده است و همچنین نیروی دریایی سپاه بیش از ۵۰ موج‌شکن را برای مردم ایجاد کرده است.»

ایران برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه از خط لوله انتقال نفت به خارج برخوردار نیست و به همین سبب برای صدور نفت و گاز و همچنین واردات کالا به تنگه هرمز وابسته است. ۸۰ درصد از تجارت خارجی ایران اعم از واردات و صادرات از طریق خلیج‌فارس انجام می‌‌شود. تسلط بر جزایر سه‌گانه به معنای تسلط بر صادرات و واردات ایران و دسترسی به اقیانوس هند است.

ساکنان جزیره ابوموسی از حقوق و شرایط برابر با سایر شهروندان ایرانی برخوردار نیستند. در این جزیره فقط یک بیمارستان با سه تخت وجود دارد و مردم از طریق صیادی گذران می‌کنند. تنها راه ارتباط با سایر نقاط ایران هم یک فرودگاه نیمه‌نظامی است.

سپاه پاسداران حاکمیت این جزیره را کاملاً به دست گرفته است.