به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۹

مرکل: برای پشت سر گذاشتن بحران کرونا راهی دشوار در پیش است

از روز دوشنبه ۲۷ آوریل زدن ماسک در سراسر آلمان اجباری است
آنگلا مرکل در تازه‌ترین سخنرانی خود در پارلمان آلمان بر پشتیبانی خود از سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد. صدراعظم آلمان همچنین بار دیگر تصریح کرد که مردم این کشور راهی دشوار برای پشت سرگذاشتن بحران کرونا در پیش رو دارند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت (۲۳ آوریل) در تازه‌ترین سخنرانی خود در پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) به رویکرد و برنامه‌های دولت این کشور برای مقابله با بحران کرونا پرداخت.

مرکل با توجه به بحث‌های داغی که بر سر عملکرد سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با شیوع کرونا درگرفته، پشتیبانی خود را از این نهاد بین‌المللی اعلام کرد.

او گفت، "سازمان جهانی بهداشت شریکی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید و ما از مأموریت و فعالیت‌های این سازمان حمایت می‌کنیم". دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش پرداخت‌های این کشور به سازمان جهانی بهداشت را به طور موقت قطع کرد.

مرکل در بخشی از سخنرانی خود به وضعیت حاکم در آلمان پرداخت و شهروندان این کشور را فرخواند که برای پشت سرگذاشتن راه دشوار بحران کرونا هوشیار بمانند.

صدراعظم آلمان تأکید کرد که بحران کرونا بزرگ‌ترین آزمونی است که این کشور بعد از جنگ جهانی دوم و وحدت دو آلمان با آن روبرو است.

او خاطرنشان کرد: «ما شاهد دوره‌ای خاص و غیرعادی هستیم. من درک می‌کنم که زندگی در شرایط کرونا برای همه ما بسیار کند پیش می‌رود. می‌دانم که کسی میل شنیدن این را ندارد، ولی ما در مرحله آغازین اپیدمی هستنم و نه در مرحله پایانی آن. ما ناگزیر خواهیم بود که مدت زیادی در این وضعیت زندگی کنیم».

به گفته مرکل شهروندان آلمان هنوز باید مدت زمانی طولانی با محدودیت‌های حاکم در زندگی عمومی کنار بیایند. او در عین حال رفتار، عملکرد و تلاش‌های شهروندان آلمان در این دوران بحرانی را ستود.

صدراعظم آلمان همه‌گیری کرونا را "توقع و فشاری بر دموکراسی" دانست و تآکید کرد که تصمیمات و اقدامات دولت در راستای تعیین محدودیت‌ها ساده نبوده، اما ضروری بوده است.

به گفته او چنین وضعیتی تنها زمانی پذیرفتنی و تحمل‌پذیر است که دلایل محدودیت‌ها نیز به شکلی شفاف و قابل درک ارائه شوند و امکان انتقاد از آن‌ها نه تنها وجود داشته باشد، بلکه انتظار رود و به آن‌ها گوش داده شود.

مرکل تأکید کرد که با باور کامل از تصمیمات دولت مرکزی و همچنین دولت‌های ایالتی آلمان پشتیبانی می‌کند. او در عین حال از شیوه اجرای تصمیمات ابراز نگرانی کرد. از دید او گام‌ها در راستای رفع محدودیت‌ها در برخی نقاط آلمان شتاب‌زده برداشته شده‌اند.

صدراعظم آلمان هشدار داد: «نگذارید آنچه را که تا به حال به دست آورده‌ایم، به سادگی از دست بدهیم و خود را در معرض خطر پس‌رفت قرار دهیم».

او با اشاره به آخرین آمار منتشرشده از سوی موسسه روبرت کخ در مورد شمار مبتلایان و قربانیان از "موفقیتی موقت" سخن گفت و هشدار داد، "لایه یخی که آلمان در حال حاضر روی آن قدم می‌گذارد، بسیار شکننده است".

مؤسسه روبرت کخ آلمان روز پنجشنبه در آخرین آمار خود شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا را حدود ۱۴۸ هزار نفر اعلام کرده است. شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در آلمان نیز تا کنون (پیش از ظهر پنجشنبه ۴ اردیبهشت) ۵۰۹۴ نفر اعلام شده است.

دویچه وله