به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۹

سپاه پاسداران:

نخستین ماهواره نظامی ایران با موفقیت پرتاب شد و در مدار زمین قرار‌گرفت
سیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ٢٢ آوریل  گفت: "اولین ماهواره نظامی ایران( نور ١) صبح امروز از بیابان مرکزی ایران پرتاب شد. پرتاب آن موفقیت آمیز بود و ماهواره  در مدار خود قرار گرفته است."
سپاه پاسداران  امروز اعلام کرد که نخستین ماهواره نظامی ایران با موفقیت پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت. پرتاپ این ماهواره در حالی انجام می گیرد که تنش ها میان ایران و آمریکا بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهران در حال افزایش است.

مقامات آمریكایی گفته اند كه نگران این موضوع هستند كه فناوری بالستیک دوربرد تهران برای قرار دادن ماهواره ها در مدار زمین می تواند برای پرتاب كلاهك هسته ای نیز استفاده شود. تهران ادعاهای ایالات متحده مبنی بر اینکه چنین فعالیتی، پوششی برای توسعه موشک های بالستیک است را رد می کند و ادعا می کند که ایران هرگز توسعه سلاح های هسته ای را دنبال نکرده است.
سیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ٢٢ آوریل  گفت: "اولین ماهواره نظامی ایران( نور ١) صبح امروز از بیابان مرکزی ایران پرتاب شد. پرتاب آن موفقیت آمیز بود و ماهواره  در مدار خود قرار گرفته است."
سپاه نیوز، سایت خبری سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی نیز امروز در بیانیه ای نوشت که ماهواره نور ۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ماه از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت و در حال گردش به دور کره زمین است.
سپاه اعلام کرد که برای پرتاب ماهواره نور از موشک قاصد استفاده شده است. به گفته سپاه پاسداران این موشک از سه طبقه تشکیل شده است وسوخت آن ترکیبی از سوخت های جامد و مایع است. سپاه در باره تکنولوژی استفاده شده در این موشک جزئیاتی ارائه نداده است.

به گزارش تسنیم، خبرگزاری نزدیک به مواضع سپاه پاسدران، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز پس از پرتاب و در مدار قرار گرفتن نخستین ماهواره دفاعی ایران ضمن تبریک این موفقیت به رهبر جمهوری اسلامی و مردم ایران گفت: «پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشید و به فضل الهی سپاه امروز فضایی شد».
فرمانده کل سپاه در ادامه تاکید کرد: «امروز ما می توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»

وی  همچنین گفت: «قرار گرفتن این ماهواره چند منظوره در فضا هم در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می تواند برای ما ارزش افزوده استراتژیک تولید کند، و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‌کند.»
رویترز گزارش می دهد که تصاویر تلویزیون نشان می دهد که بر روی این ماهواره آیه ای از قرآن حک شده است که مسلمانان غالباً در هنگام سفر آن را تلاوت می کنند: «شکوه و جلال به کسی که ما را در این راه قرار می دهد، زیرا ما هرگز نمی توانستیم به تنهایی این کار را انجام دهیم.»
پرتاب این ماهواره در شرایطی انجام می شود که از چند ماه پیش و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه در حمله یك هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا در بغداد، تنش ها میان دوکشور افزایش یاقته است.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در سال ٢٠١٨  ایالات متحده را از توافق هسته ای سال ٢٠١٥ که برای برای مهار برنامه هسته ای ایران ایجاد شده بود، خارج کرد و دوباره تحریم های گسترده ای را علیه ایران برقرار كرد.

رادیو بین المللی فرانسه