به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۹۹

ذخیره سد زاینده‌رود فقط به یک‌سوم گنجایش آن رسیده است

سد زاینده‌رود  در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان
یک مسئول شرکت آب اصفهان روز جمعه، ۲۹ فروردین، میزان بارش‌ در سرشاخه‌های زاینده‌رود را حدود یک‌دوم میزان سال قبل اعلام کرد و گفت تاکنون تنها ۳۷ درصد از گنجایش سد زاینده‌رود آب ذخیره شده است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن ساسانی، معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، با بیان این‌ که ۶۳ درصد از مخزن این سد همچنان خالی است، در مورد مصرف بهینه در «ماه‌های گرم پیشِ‌رو» هشدار داد.

آقای ساسانی ورودیِ سد را ۱۳۴ و خروجی از آن را ۸۸ مترمکعب بر ثانیه اعلام و تأکید کرد جریان به‌ نسبت زیاد این رودخانه در مقایسه با دیگر روزها، توزیع آب برای کشت کشاورزان استان است که مطابق برنامه در حال انجام است.

بنا به این گزارش، مقدار بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸) تاکنون ۱۰۶۳ میلی‌متر بوده است.

این در حالی است که مقدار بارش‌ در سال قبل ۲۰۵۲ میلی‌متر ثبت شده بود.

مقایسه آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بارندگی‌های منطقه به نسبت سال قبل ۴۸ درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت ۱۵ درصد کاهش داشته است.

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز ایران و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و برخی کارخانه‌های صنعتی در منطقه مرکزی ایران است که در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در دهه‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه‌ راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین‌دست در فصول گرم با خشکی مواجه است.

کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های استان اصفهان و مردم این منطقه است که در سال‌های اخیر موجب بروز اعتراضات گستردهٔ برخی کشاورزان در روستاها نیز شده است.

رادیو فردا