به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۹۹

٢٥ میلیون افغان در معرض ابتلاء به کرونا هستند و افغانستان در خطر تلاشی است

فردی در هرات واقع در غرب افغانستان و مرز ایران داوطلبانه میان شماری از شهروندان ماسک توزیع می‌کند
نشریه "فارین پالیسی" نوشته است که اگر ارزیابی های وزارت بهداشت افغانستان در مورد شیوع کرونا در این کشور درست از آب درآید، افغانستان دارد به سوی یک فاجعه می رود و رؤیای پایان خشونت و آشوب در این کشور برای همیشه نقش بر آب خواهد شد.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که در فقدان تدابیر جدّی و قرنطینۀ کامل کشور ٢٥ میلیون افغان می توانند به ویروس کرونا مبتلاء شوند و ١١٠هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

"فارین پالیسی" افزوده است : ویروس کرونا در بدترین سراغ افغانستان آمده است. یعنی : در دوره ای که این کشور کم کم دارد حمایت نظامی و مالی مهمترین متحد خود آمریکا را از دست می دهد و نیروهای آمریکایی و ناتو در حال ترک کردن افغانستان هستند، در حالی که مذاکرات صلح میان دولت کابل و طالبان بر سر مبادلۀ اُسرا با بن بست روبرو شده است.

در این حال، جنگ قدرت در کابل در حال از میان بردن دولت ضعیف مرکزی است. اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو خود را فاتح آخرین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می دانند و رقابت این دو نه فقط دولت کابل را ضعیف تر از گذشته کرده، بلکه باعث تعلیق یک میلیارد دلار از کمک های مالی آمریکا نیز شده که گفته است در صورت ادامۀ رقابت های جاری قطع کمک های مالی آمریکا به افغانستان ادامه خواهد یافت.

"فارین پالیسی" افزوده است که بدون پول آمریکا ارتش افغانستان فرومی پاشد و به گروه های قومی متخاصم و رقیب تقسیم می شود. بخش هایی از ارتش افغانستان هم اکنون سرگرم مذاکره و ائتلاف با طالبان هستند، در حالی که نظام شکنندۀ بهداشت افغانستان توانایی درمان مبتلایان به ویروس کرونا را ندارد.



این شکنندگی خارج از کابل به ویژه در هرات در نزدیکی مرزهای ایران بمراتب شدیدتر است. افغانستان به تنهایی قادر به مقاومت در مقابل ویروس کرونا نیست و تنها امید برای مهار این بیماری این است که مردم از خانه های خود بیرون نیایند و این در کشوری اسیر فقر و گرسنگی و جنگ و ناامنی ناممکن است. قیمت ارزاق عمومی در افغانستان پیوسته رو به افزایش است و مردم قدرت مالی تهیه ماسک و موادضدعفونی کننده را در مقابل ویروس کرونا ندارند. افزون بر این، رعایت قرنطینه برای آوارگان و بی پناهان و معتادان آنهم در اولین کشور تولیدکنندۀ هروئین و تریاک جهان غیرعملی است.

روزانه بین ٣ تا ٦ هزار آوارۀ افغان از طریق مرزهای ایران وارد ولایات نیمروز و هرات می شوند و بر نگرانی های جاری دربارۀ گسترش کرونا در افغانستان می افزایند. از این ها گذشته، چگونه می توان در کشوری که همچنان درگیر جنگ و خشونت و ناامنی است شیوع ویروس کرونا را مهار کرد؟

دورنمای کشته شدن رهبران نسبتاً مسن افغانستان و جنگجویان این کشور در اثر کرونا و روی کار آمدن رهبران جوانتر نگرانی از تشدید آشوب و خشونت و جنگ را افزایش داده به طوری که حتا خود طالبان ظاهراً نمی کوشند در حال حاضر با بهره گیری از ضعف کابل، قدرت مرکزی را در دست بگیرند و با این اقدام خود را با مخاطرات وضعیتی غیرقابل کنترل روبرو کنند. "فارین پالیسی" در پایان می نویسد با پایان فصل سرما خطر تشدید حملات طالبان همانند سال های گذشته به قوت خود باقی است و در صورتی که طالبان اینبار نیز بر شدت حملات خود بافزایند امید ثبات و صلح در افغانستان و مهار ویروس کرونا از بین خواهد رفت.