به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۹

وضعیت نامعلوم کیم جونگ اون؛

احتمال جانشینی خواهر بجای برادر در کره شمالی
کیم یونگ جونگ، خواهر رهبر کره شمالی
در روزهای اخیر درباره وضعیت جسمی رهبر کره شمالی اخبار ضد و نقیض منتشر شده است. شنبه‌شب ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) دو روزنامه‌‌نگار هنگ‌کنگی مدعی شد کیم جونگ اون مُرده است. اکنون شماری از رسانه‌‌ها نوشته‌اند اگر کیم جونگ اون بمیرد احتمالاً خواهر کوچک‌اش کیم یونگ جونگ جانشین وی خواهد شد.

خواهر رهبر کره شمالی اکنون سمت معاون اول دبیرکل کمیته مرکزی حزب کارگر حاکم بر کره شمالی را به عهده دارد. او در سوئیس تحصیل کرده و فرد مورد اعتماد کیم جونگ اون و دومین فرد با نفوذ در این کشور است. در ماه مارس اولین بیانیه رسمی بین‌المللی از طرف وی صادر شد که علیه کره‌جنوبی بود.

روزنامه «نیویورک پست» پیش‌بینی کرده به زودی قدرت در دست کیم یونگ جونگ خواهد افتاد.

نام یونگ جونگ به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌‌های آمریکا قرار دارد.

یک تحلیلگر به آسوشیتدپرس گفته «در میان صاحبان قدرت در کره شمالی کیم یو جونگ بالاترین شانس برای به ارث بردن قدرت را دارد و من فکر می‌کنم که این احتمال بیش از ۹۰ درصد است».

اولین بار که نام جونگ به عنوان یک مقام بلندپایه کره‌شمالی در سطح بین‌‌المللی برجسته شد در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ بود که بطور مشترک با کره‌ جنوبی برگزار شد. او به عنوان نماینده کره شمالی در کنار رئیس جمهور کره جنوبی نشست.

جونگ در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای تحصیل در مقطع دبستان به برن سوئیس جایی که برادرش مشغول تحصیل بود فرستاده شد. به گزارش دیده‌بان رهبری کره شمالی این دو در یک خانه شخصی با کارمندان و محافظان زندگی می‌کردند.

در مورد زندگی او بین زمان حضورش در سوئیس تا سال ۲۰۰۷ اطلاع چندانی در دست نیست. پس از آن نیز در حزب کمونیست پست و مقام گرفت. طبق گزارش‌ها او بسیار مورد علاقه پدرش کیم جونگ ایل بود که از سال ۱۹۹۴ تا زمان مرگ در سال ۲۰۱۱ بر کره شمالی حکومت کرد.

مایکل ماددن که وبسایت سازمان دیده‌بان رهبری کره شمالی را مدیریت می‌کند به نیویورکر گفته است او نسبت به گذشته خیلی جدی‌تر شده؛ قبلاً که جوانتر بود می‌خندید و چهره دوستانه‌ای داشت اما الان شبیه پدرش شده است.

پیشتر وبسایت خبری «Daily NK» در کره جنوبی که اخبار کره شمالی را پوشش می‌دهد به نقل از یک منبع مطلع مدعی شد کیم جونگ ‌اون ۱۲ آوریل تحت عمل جراحی قلب و عروق قرار گرفته و در ویلایی در شمال پیونگ‌یانگ تحت درمان قرار دارد.

بازدید رهبر کره شمالی از تجهیزات نظامی و نظارت در پرتاب موشک و مانور هواپیمای ارتش؛ تعدادی از فرماندهان اطراف او بینی و دهان خود را با ماسک پوشانده‌‌اند. این تصویر اواسط آوریل توسط KCNA منتشر شد
شماری از رسانه‌ها نیز خبر داده‌اند که رهبر ۳۶ ساله کره شمالی عمل جراحی شده اما حالش همچنان وخیم است و به هوش نیامده. شماری از مقامات کره‌جنوبی و چین نیز رد کرده‌اند که حال رهبر کره شمالی وخیم است. همچنین شایعه شد او دچار مرگ مغزی شده و به کما رفته است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) به نقل از سه منبع نوشت چین یک تیم پزشکی برای مشاوره در خصوص وضعیت او به کره شمالی اعزام کرده است. دو منبع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفته‌اند رئیس این هیات یک مقام ارشد بخش بین‌المللی حزب کمونیست چین است.

یک مقام کره جنوبی نیز به رویترز گفت اطلاعات موجود نشان می‌دهد که کیم جونگ اون زنده است و به زودی در انظار عمومی ظاهر می‌شود. وی گفت که هیچ نظری درباره شرایط کنونی کیم و یا نقش چین در این قضیه ندارد.

یک مقام آمریکایی هم به این خبرگزاری گفت که همه از مشکلات سلامتی کیم جونگ اون با خبر بوده‌اند ولی هیچ دلیلی وجود نداشت که فکر کنند او به شدت بیمار است و به همین دلیل نمی‌تواند در انظار حاضر شود.


شایعات و حدس و گمان‌‌ها در مورد وضعیت سلامت کیم جونگ‌اون از ۱۵ آوریل پس از آن آغاز شد که او در مراسم تولد پدربزرگش شرکت نکرد. چهار روز پیش از این مراسم اون در یک جلسه کاری شرکت کرده بود
در همین زمان خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد که مقامات و رسانه های کره شمالی بسیار عجیب رفتار کرده و نسبت به گزارش های مربوط به وضع نامساعد سلامتی کیم جونگ اون هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

دوشنبه هفته گذشته خبرگزاری دولتی KCNA تصویری منتشر کرد که نشان می‌‌داد شمار زیادی از قانونگذاران در پیونگ‌‌یانگ نزدیک یکدیگر نشسته‌اند و هیچ ماسک و اقدامات قابل مشاهده دیگری برای محافظت از سرایت کُرونا ندارند. این در حالیست که همین خبرگزاری عکسی از بازدید رهبر کره شمالی از تجهیزات نظامی و نظارت در پرتاب موشک و مانور هواپیمای ارتش منتشر کرده که در آن تعدادی از فرماندهان اطراف او با ماسک بینی و دهان خود را پوشانده‌‌اند.

در حالی که با انتشار اخبار و گزارش‌‌ها در مورد وضعیت جسمی رهبر کره شمالی بحث در مورد جانشینی او و  سرنوشت رژیم کمونیستی پیونگ‌‌یانگ در محافل سیاسی مطرح شده، شایعات درباره مرگ وی به سوژه‌ی کاربران شبکه‌‌های اجتماعی نیز تبدیل شده است.

کیهان لندن