به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۹

اجلاس جهانی جلوگیری از تبعیض در درمان کرونا

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد رهبران سیاسی جهان در اجلاسی برای هماهنگی و تسریع در مبارزه با همه‌گیری کووید ۱۹ در جهان و تضمین دسترسی همگان به واکسن و دارو و سایر امکانات درمان شرکت می‌‌کنند. ایالات متحده آمریکا در این اجلاس حضور ندارد.

سازمان جهانی بهداشت در ساعت‌های پایانی روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرده بود که قصد دارد برای مبارزه با همه‌گیری کووید ۱۹ و سرعت بخشیدن به یافتن داروهای موثر برای درمان این بیماری و تولید واکسن مناسب یک همکاری گسترده و راهگشا را در سطح جهان سازماندهی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز فادلا چایب، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که در روز جمعه ۲۴ آوریل/ ۵ اردیبهشت برای این منظور نشستی با ریاست اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت برگزار می‌شود. در این اجلاس آنگلا مرکل، صداعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا که در غیاب بوریس جانسون وظایف نخست‌وزیر را به عهده گرفته شرکت می‌کنند. چایب گفت:

«امروز همه این شرکا با حضور خود در این اجلاس متعهد می‌شوند به اینکه چنانچه امکانات جدیدی [برای پیشگیری و درمان کرونا] یافت شود، همه کسانی که می‌توانند واکسن و دارو را بخرند، از این امکانات برخوردار شوند و در اختیار مردم کشور خود قرار دهند.»

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ادامه سخنان خود به تأکید گفت:

«بسیار اهمیت دارد که تضمین کنیم همه [کشورهای جهان] به یکسان به امکانات، تجهیزات و داروی درمان کووید ۱۹ و واکسن پیشگیری از آن دسترسی داشته باشند.»

آمریکا متعهد نمی‌شود اما از امکانات استفاده می‌کند
با تکیه بر این سخنان می‌توان گفت اجلاسی که قرار است در روز جمعه با هدایت و با ابتکار سازمان جهانی بهداشت برگزار شود این هدف را دنبال می‌کند که داروی درمان کووید ۱۹ و واکسن پیشگیری از آن فقط در انحصار کشور تولیدکننده قرار نگیرد و از آن به عنوان عاملی برای تهدید سایر کشورها سوءاستفاده نشود.  به گزارش رویترز، سخنگوی نماینده آمریکا در سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به رویترز در ایمیلی نوشته است:

«آمریکا به طور رسمی در این نشست شرکت نمی‌کند. ما خوشحال می‌شویم اطلاعات بیشتری درباره ابتکار بین‌المللی برای همکاری جهانی [در مبارزه با کرونا] به دست آوریم و امیدواریم هرچه سریع‌تر واکسنی برای پیشگیری از کووید ۱۹ تولید شود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سازمان جهانی بهداشت را به «سوء مدیریت و پنهانکاری در مورد گسترش ویروس کرونا» متهم کرده و کمک مالی آمریکا به این سازمان را به حالت تعلیق درآورده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت این امکان وجود دارد که آمریکا به عنوان بزرگترین تامین کننده مالی سازمان جهانی بهداشت کمک خود به این سازمان را برای همیشه متوقف کند. دموکرات‌های مجلس نمایندگان دولت ترامپ را متهم می‌کنند که برای منحرف کردن افکار عمومی از نحوه عملکرد خود در مقابله با کرونا سازمان جهانی بهداشت را تحت فشار گذاشته است. این نمایندگان در نامه‌ای از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند هرچه سریع‌تر ارائه بودجه به سازمان بهداشت جهانی را از سر بگیرد.

از زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ دست کم ۸۰ پروژه تولید واکسن کرونا در سراسر جهان در حال انجام است. چهار ماده فعال در مطالعات بالینی چین و ایالات متحده آمریکا آزمایش شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۰ نخستین واکسن کرونا در دسترس همگان قرار گیرد.

تا جمعه ۲۴ آوریل/ ۵ اردیبهشت بیش از ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. از این جمعیت بیش لز ۱۹۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۷۶۱ هزار نفر هم بهبود یافته‌اند. همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ از استان ووهان چین آغاز شد. آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا و همینطور ایران از کانون های شیوع این بیماری در جهان‌اند.

ایران با حدود ۸۸ هزار  ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در جایگاه هشتم جهان قرار دارد. از هر یک میلیون ایرانی تاکنون ۶۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که چنانچه واکسن کرونا یافت نشود، بیماری کووید ۱۹ مجددا در پاییز شیوع پیدا می‌کند و تا مصونیت گله‌ای ممکن است حتی دو سال هم به درازا بکشد.

رادیو زمانه