به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۹

دونالد ترامپ: رژیم ایران می‌‌خواست بر خاورمیانه مسلّط شود اما الان فقط می‌‌خواهد باقی بماند

«چه کسی آمار ایران و چین در مورد تعداد قربانیان کُرونا را باور می‌‌کند؟»
رئیس جمهوری آمریکا شنبه ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید که محور اصلی آن بررسی شیوع کُرونا بود سخنرانی کرد و به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. در ابتدای نشست دکتر دبرا بریکس از اعضای گروه هماهنگی مقابله با کُرونا در کاخ سفید نمودارهایی از میزان مرگ و میر در کشورهای مختلف ارائه کرد و از روی نمودار گفت آمار ارائه شده از سوی چین در مورد قربانیان ویروس کُرونا غیرواقعی است.

او تاکید کرد دولت چین مسئولیت اخلاقی دارد تا اطلاعات معتبر در اختیار جامعه بین‌‌المللی قرار دهد.

اینکه حکومت‌هایی مانند چین کمونیست و جمهوری اسلامی در ایران آمار غلط در اختیار جوامع خود و همچنین کارشناسان و ناظران قرار می‌دهند، بر کسی پوشیده نیست و پیش از این نشست نیز از سوی متخصصان از جمله در همان آغاز شیوع کُرونا در ایران توسط گروه اعزامی سازمان بهداشت جهانی به تهران ابراز شده بود. آن زمان آنها معتقد بودند آمار رسمی دست‌کم پنج برابر کمتر از واقعیت است.

دونالد ترامپ نیز در همین کنفرانس آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کُرونا در ایران و چین را زیر سؤال برد و پرسید چه کسی این آمار را باور می‌‌کند؟

ترامپ در بخشی از این کنفرانس که به پرسش و پاسخ با خبرنگاران اختصاص داشت به موضوع جمهوری اسلامی ایران پرداخت و عنوان کرد که دلیل فشارهایی که دولت او به رژیم ایران وارد کرده، جمهوری اسلامی تغییر رفتار داده و به دنبال مذاکره برای رسیدن به توافق با آمریکاست.

وی گفت: «وقتی روی کار آمدم وضع ایران وحشتناک بود ما در ۱۸ مورد مناقشه اساسی داشتیم در یمن، سوریه، عراق می‌خواستند آنجا را ویران کنند اما در حال حاضر خیلی تغییر کرده‌اند».

ترامپ با دفاع از تصمیم خود برای خروج از توافق اتمی گفت، «من توافق وحشتناک اتمی ایران را متوقف کردم و حالا می‌خواهند که مذاکره کنند».

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر جان کری را متهم به نقض قانون «لوگان» کرد و گفت: «کری یک توافق احمقانه با ایران امضا کرد و به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد داد و حتی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول نقد اضافه دیگر هم داد. بیشتر از این اتاق! با این مقدار پول می‌‌توانید ۱۰ بار این اتاق را با ۱۰۰ دلاری پُر کنید… ولی جان کری نمی‌خواهد شرمنده شماره یک این اتفاق باشد. او می‌گوید صبر کنید تا انتخابات بگذرد شاید جو بایدن خوابالو پیروز شود. ولی اگر بایدن خوابالو برنده انتخابات شود، شما تازه بدهکار هم می‌‌شوید! آمریکا به چین بدهکار می‌‌شود!»

قانون «لوگان» قانونی است که بر اساس آن مذاکره افراد غیر مسئول با دولت‌های خارجی که با آمریکا در مناقشه باشند، جرم تلقی می‌شود. این قانون با هدف جلوگیری از تضعیف موضع دولت آمریکا در برابر دولت‌های خارجی توسط افراد غیر مسئول وضع شده است.

ترامپ در ادامه با انتقاد از سیاست‌‌های چین بار دیگر به سراغ رژیم ایران رفت و گفت: «ایران از وقتی روی کار آمدم کشوری کاملاً متفاوت شده است. [رژیم] ایران می‌‌خواست بر کل خاورمیانه مسلّط شود [اما] الان فقط می‌‌خواهد باقی بماند! هر هفته درگیر اعتراضات است و در حال حاضر به شدت درگیر همه‌گیری [ویروس کُرونا] هستند. من این را نمی‌خواهم. من دوست دارم اگر بخواهند به آنها کمک کنم… اگر ایران دستگاه تنفس مصنوعی لازم دارد من حاضرم به آنها کمک کنم. ما هزاران دستگاه تنفس مصنوعی اضافه داریم… اما آنها پیشنهاد ما را قبول نکردند؛ اعتراضی ندارم؛ درک می‌‌کنم این ممکن است تصمیم سختی برایشان بوده باشد».

او در ادامه نیز تاکید کرد: «وقتی روی کار آمدم [حکومت] ایران یک چیز هولناک بود اما الان در حال حاضر نمی‌‌خواهند دور و بر ما خرابکاری کنند. دو نکته است: ما همین تحریم‌‌ها را علیه کره شمالی هم اعمال می‌‌کنیم… اما ایران کشور کاملاً متفاوتی است؛ آنها می‌‌خواهند مذاکره کنند ولی تنها دلیلی که نمی‌کنند این است که خجالت می‌کشند. کسی که به آنها خط می‌‌دهد نمی‌خواهد ملاقات صورت گیرد».

فاکس نیوز ویدئوی کامل سخنرانی ترامپ را منتشر کرده و خبرگزاری CNN در دفاع از دولت اوباما ادعای ترامپ در مورد پرداخت ۱۵۰ میلیارد دلار پول به رژیم ایران توسط جان کری را دروغ خوانده است.