به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۹

کرونا در ایران:

 جمعی از پزشکان در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار شفافیت
 و پاسخگویی به مردم شده‌اند
جمعی از پزشکان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت پیش‌آمده ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور، خواستار پافشاری وزارت بهداشت بر «نظرات کارشناسی و عقلانی در برابر دیدگاه‌های ایدئولوژیک»، مبارزه با «خرافه پروری و ترویج انگاره‌های نادرست» و «شفافیت و پاسخگویی» مجموعه وزارتخانه و ستاد ملی مبارزه شدند.

بیش از ۷۰ پزشک امضاکننده این نامه در ابتدا نوشته‌اند، با توجه به اینکه بر این باورند که مسایل اجتماعی، راه حل‌های اجتماعی دارند و مسایل بهداشتی و درمانی جز با آگاهی و مشارکت جمهور مردم قابل حل نیستند، «این نامه را خطاب به شما به عنوان رییس ستاد ملی کرونا نوشته ایم، ولی آن را در اختیار افکار عمومی نیز می‌گذاریم».

 در این نامه آمده است: «جناب آقای وزیر! ما خواهان تأکید و پایمردی شما بر نظرات کارشناسی هستیم. در طی سالیان گذشته و در بسیاری از موارد، نظر کارشناسی و عقلانی تحت شعاع دیدگاه‌های ایدئولوژیک یا حتی منافع اقلیتی فرادست قربانی شده است. می‌دانیم که پای‌فشاری بر نظر صحیح و درست نیازمند شجاعت و صراحت بالایی است و احتمال از دست دادن جایگاه یا شغل در آن وجود دارد... از شما می‌خواهیم که از مواضع خود عقب ننشینید و با اقتدار از نظر کارشناسی خود در برابر منافع اقلیتی زورمند دفاع کنید».

این پزشکان همچنین خواستار شفافیت در اطلاع رسانی و ارائه آمارها شده‌اند: «ما خواهان شفافیت و پاسخگویی مجموعه وزارتخانه و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم. تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹، میزان برخورداری آن‌ها از خدمات درمانی، روش‌های انجام آزمایش، و شیوه‌های جمع آوری اطلاعات و داده ها، میزان مرگ و میر بیماری و دیگر مسایلی که وزارتخانه در حین مبارزه با همه‌گیری با آن‌ها برخورد کرده است، باید به صورت شفاف در اختیار عموم قرار بگیرد. ارائه آمار و داده‌ها در جلسه غیرعلنی مجلس دردی را دوا نخواهد کرد. مردم باید احساس کنند که وزارتخانه و ستاد تحت امر شما با آن‌ها شفاف و رو راست برخورد می‌کند».

آنان همچنین خواهان مبارزه با خرافه‌پروری و ترویج انگاره‌های نادرست شده‌اند؛ «در چند ساله اخیر با حمایت‌های پیدا و پنهان، افرادی شیاد با سوءاستفاده از اعتقادات صمیمی مردم، خود را درمانگر جا زده و جایی در بازار سلامت برای خود دست و پا کرده اند. خرافه‌پروری و ترویج انگاره‌های نادرست، از جمله کار‌های آنان بوده که در بعضی موارد به قیمت جان مردم نیز تمام شده است. اینان مصادیق کامل شارلاتان و شیادند که مبارزه با آن‌ها از جمله وظایف قطعی آن وزارتخانه و شخص شماست. ضروری است که قوانین مربوط به مداخله افراد غیرپزشک در امور پزشکی بازنگری شود و نظارت بیشتری بر این افراد صورت بگیرد. در سایه مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹، بسیاری دریافته‌اند که این افراد چیزی در چنته ندارند و مبارزه علمی و کارشناسی تنها راه حل مقابله با این همه گیری است».

 امضاکنندگان این نامه، همچنین مطالبات صنفی فعالان بخش درمان کشور را بازتاب داده‌اند و خواستار یک نظام جامع بهداشتی-درمانی، یک نظام یکپارچه، کادر درمانی مجرب، دوری از سودجویی و سهم‌خواهی شده‌اند.

رادیو بین المللی فرانسه