به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۹

رویترز: یک هیات پزشکی از چین برای بررسی وضعیت سلامت کیم جونگ اون به کره شمالی سفر کرد

غیبت دو هفته‌ای کیم جونگ اون، به شایعات در مورد مرگ رهبر کره شمالی دامن زده است
در پی انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره وضعیت جسمانی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، یک هیات پزشکی از چین به کره شمالی سفر کرده است. 
خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع، روز شنبه ۲۵ آوریل، گزارش داد: این هیات که شامل تعدادی پزشک است، به منظور مشورت با مقام‌های کره شمالی به این کشور سفر کرده‌اند.

این خبرگزاری در عین حال می‌افزاید: هنوز به درستی مشخص نیست که سفر این هیات چینی به کره شمالی ارتباطی با وضعیت سلامت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، داشته باشد. 

شماری از رسانه‌های آمریکایی و کره جنوبی، از روز سه‌شنبه ۲۱ آوریل، گزارش‌هایی مبنی بر وخامت حال رهبر ۳۶ ساله کره شمالی، پس از انجام یک عمل جراحی قلب، منتشر کرده بودند. رسانه‌های کره شمالی، هیچ واکنشی به این گزارش‌ها نشان ندادند. 

از مدت‌ها پیش شایعاتی در خصوص وضعیت سلامت کیم جونگ اون مطرح شده بود اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۳ آوریلِ، گزارش‌های اخیر در مورد وضعیت کیم جونگ اون را نادرست خواند. اما رییس‌جمهوری آمریکا نگفت که آیا با مقامات کره شمالی در تماس بوده است یا خیر.

خبرگزاری رویترز، به نقل از سه منبع خود، اعلام کرد: هیاتی شامل اعضای بلندپایه دپارتمان بین‌المللی حزب کمونیست چین که زیر نظر کمیته مرکزی حزب فعالیت می‌کند و مسئول تنظیم روابط چین با کره شمالی است، روز پنجشنبه ۲۳ آوریل، از پکن به کره شمالی سفر کرده است.

هنوز دپارتمان بین‌المللی حزب کمونیست چین و وزارت امور خارجه این کشور به گزارش خبرگزاری رویترز واکنش نشان نداده‌اند.

یک منبع در کره جنوبی، روز جمعه ۲۴ آوریل، گفته است که بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده است کیم جونگ اون زنده است و به زودی در انظار عمومی ظاهر خواهد شد.

اما این منبع تاکید کرده است که هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت رهبر کره شمالی دردست نیست. 

وضعیت سلامت رهبر کره شمالی در رده موضوعات امنیت ملی محسوب می‌شود

کیم جونگ اون، از روز ۱۲ آوریل، حدود دو هفته پیش، در انظار عمومی مشاهده نشده است. غیبت او در روز ۱۵ آوریل، همزمان با تولد پدرش، به شایعات در مورد وضعیت سلامت او دامن زد.

این نخستین بار نیست که رهبر جوان کره شمالی برای مدت طولانی در انظار عمومی مشاهده نمی‌شود. بار گذشته غیبت او حدود سه هفته به طول انجامید.

یک مقام ارشد نزدیک به دستگاه اطلاعاتی آمریکا هم یادآور شده است که کیم جونگ اون وضعیت سلامت مناسبی ندارد اما از این اطلاعات نمی‌توان نتیجه گرفت که وی هم اکنون به شدت بیمار است و دیگر نمی‌تواند در انظار عمومی ظاهر شود. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هم روز پنج‌شنبه ۲۳ آوریل، در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی فاکس نیوز، گفت: ایالات متحده آمریکا وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند، اما اکنون اطلاعات زیادی در دست نیست. 

 وضعیت سلامت رهبر کره شمالی، یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان، به عنوان یک موضوع امنیت ملی تلقی می‌شود.  

رادیو بین المللی فرانسه