به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۹

نامۀ یک شاهزاده خانم سعودی از زندان خطاب به پادشاه عربستان:

جرم من چیست؟
بسمه بنت سعود از شخصیت‌های خاندان سلطنتی سعودی است که در جهت اصلاحات و 
ترویج حقوق بشر در کشورش فعالیت می‌کرد
شاهزاده بسمه بنت سعود که بدون اتهامی مشخص، همراه با دخترش در عربستان محبوس است، در نامه‌ای خطاب به ملک سلمان و محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان، خواستار آزادی شده است. انتشار این نامه که در کشورهای عرب منطقه بسیار جلب توجه کرده، "یک رویداد استثنایی" در عربستان توصیف شده است. بازداشت این شاهزاده احتمالاً با اختلافات و جنگ قدرت در درون خاندان سلطنتی مربوط است.

شاهزاده خانم بسمه بنت سعود که ۵۶ سال دارد، قبل از حبس به بازرگانی و سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اجتماعی مشغول بود. او در محافل سعودی به رک‌گویی و انتقاد از اوضاع مملکت مشهور است. او بیش از یک سال قبل، در ماه مارس ٢٠١٩، هنگامی که قصد داشت برای معالجه به سوئیس برود، بازداشت شد.

انتشار نامۀ او به پادشاه و ولیعهد، یکی دیگر از نشانه‌های اختلاف و تفرقه در خاندان سلطنتی سعودی تفسیر شده است. ملک سلمان عموی شاهزاده خانم بسمه بنت سعود است.

بیش از یک ماه پیش، دو تن از شخصیت‌های مهم این خاندان، یعنی برادر و برادرزادۀ ملک سلمان بازداشت شده بودند.

اینک شاهزاده بسمه بنت سعود در نامۀ خود می‌نویسد: "نمی‌دانم خبر دارید که من همراه با دخترم سهود الشریف، به طور خودسرانه در زندان حایر حبس شده‌ایم، اما هیچکس ما را به جنایت یا جرمی متهم نکرده است؟"... زندان حایر (سجن الحاير) که در نزدیکی ریاض قرار دارد، محل نگاه‌داری زندانیان سیاسی است.

متن این نامه در توئتیر منتشر شده اما معلوم نیست که بسمه بنت سعود مستقیماً به این شبکه دسترسی یافته یا نامۀ خود را مخفیانه از زندان بیرون داده است. او می‌نویسد: "وضعیت جسمی من به شدت وخیم است و شاید نتوانم زنده بمانم. به من هیچ نوع دارویی نداده‌اند و تاکنون پاسخ هیچیک از نامه‌هایی را که به دربار نوشته‌ام، دریافت نکرده‌ام".

با اینکه شاهزاده بسمه بنت سعود در بارۀ نوع بیماری خود سخنی نگفته، اما برخی رسانه‌های عرب با اشاره به وضعیت او، گوشزد می‌کنند که بیماری کووید١٩ در زندان‌های سعودی نفوذ کرده است.

خبر بازداشت بسمه بنت سعود از چند ماه قبل منتشر شده بود. یک سال پیش، برخی رسانه‌های عرب نوشته بودند که وی هنگامی که برای آزادی دو پسرش تلاش می‌کرده، بازداشت شده. گفته می‌شود که دو پسر وی فعالیت‌هایی علیه رژیم داشته اما اینک از زندان آزاد شده‌اند.

بسمه بنت سعود از شخصیت‌های خاندان سلطنتی سعودی بود که در جهت اصلاحات و ترویج حقوق بشر در کشورش فعالیت می‌کرد.

رادیو بین المللی فرانسه